Ako funguje a ako začať s affiliate marketingom (pre publisherov)

Ako funguje a ako začať s affiliate marketingom (pre publisherov)

Ako začať s affiliate marketingom? Ako funguje affiliate marketing? Kompletné informácie o tom, čo je to affiliate marketing, pre koho je určený, ako začať a mnoho ďalších užitočných informácií hlavne pre začiatočníkov.

1. Čo je to ten affiliate?

Ak máte webovú stránku či stránku na soc. sieťach a chcete na nej začať zarábať, affiliate marketing je pre vás skvelá príležitosť.

Čo je to vlastne ten affiliate marketing?

Predstavte si dvoch ľudí – Zuzku, ktorá má obchod s topánkami a Petra, jej kamaráta. Zuzka chce, aby jej do obchodu chodilo viac ľudí a tak poprosí Petra, aby skúsil osloviť jeho kamarátov a kamarátky. Keď privedie do obchodu kamaráta, ktorý si niečo kúpi, získa Peter províziu. 

A presne o tom je affiliate marketing. Máte web (priestor) cez ktorý „nosíte“ ľudí do obchodu. Ak niečo týto ľudia kúpia, máte z nich províziu. 

Komplexný video návod k práci s administráciou siete Dognet

Základné pojmy

  • Inzerent – firma/spoločnosť, ktorá si chce zvýšiť predaj. Môže sa jednať o e-shop, poskytovanie pôžičiek či iné služby na internete. Napr. 4home.sk
  • Kampaň – inzerent má vlastnú affiliate kampaň, kde sú informácie o inzerentovi, výška provízie, ako aj ďalšie podmienky propagovania kampane. Napríklad kampaň 4home.sk
  • Publisher – osoba alebo firma, ktorá si chce zarobiť na internete propagovaním iných firiem/služieb. Môže ísť o blogera, majiteľa webovej stránky či influencera, ktorý má vlastné stránky na sociálnych sieťach
  • Affiliate link (partnerský odkaz) – jedinečná URL adresa, ktorú získa publisher v kampani. Pomocou tohoto odkazu privádza publisher návštevnosť na web inzerenta a získava provízie. Je to jedinečná „adresa“ cez ktorú keď sa návštevník preklikne, tak e-shop aj Dognet vie, že návštevník pochádza od konkrétneho publishera a vie mu pripísať províziu. 
  • Affiliate sieť – affiliate sieť združuje viacero rôznych kampaní v jednom systéme. Je takou spojnicou medzi affiliate publisherom a inzerentom. My, Dognet, sme affiliate sieť. Nájdeme u nás stovky rôznych kampaní
  • Cookies – Cookies je údaj, ktorý identifikuje návštevníka webu aj publishera, ktorý ho tam priniesol. Je to dočasný súbor, ktorý sa ukladá v prehliadači návštevníka. Tým pádom vieme priradiť províziu publisherovi. Cookies zabezpečuje aj to, aby publisher dostal províziu aj keď sa návštevník po niekoľkých dňoch na web vráti. 

Cookies si predstavte ako nálepku. Keď privediete návštevníka do obchodu, tak získava dočasnú neviditeľnú „nálepku“. Na nej je napísané, že ste ho doniesli vy. Ak nakúpi, obchod bude podľa nálepky vedieť, komu pripočítať odmenu – províziu.
  • Provízia (konverzia) – Konverzia znamená splnenie cieľa, ktorý stránka má. Môže to byť nákup, vyplnenie formuláru, stiahnutie brožúry a podobne. Za každú konverziu získava publisher finančnú províziu. Výška provízie je určená v podmienkach konkrétnej kampane

Knižka o affiliate marketingu pre začiatočníkov

Dali sme dokopy 30 najlepších autorov, expertov na online marketing, aby sme pripravili 500 stranovú knihu o online a affiliate marketingu. Chcete ju zadarmo? Napíšte nám na info@dognet.sk, prečo by ste ju mali dostať úplne grátis a je veľká šanca, že ju dostanete. 

Získať knižku!

 

Ako funguje v praxi affiliate marketing

  1. Publisher (majiteľ webovej stránky/stránky na soc. sieťach) sa zaregistruje v affiliate sieti (registrácia, ako aj používanie siete Dognet, je bezplatné)
  2. Z administrácie si vyberie reklamné prvky, ktoré obsahujú jeho identifikátor (identifikátori sú pridávané automatizovane)
  3. Umiestni reklamné prvky na svoje stránky podľa vlastného uváženia (bannery, odkazy, produkty,…)
  4. Môže vytvárať aj alternatívne zdroje príjmov v podobe newsletterov a podobne
  5. Akonáhle sa používateľ preklikne z banneru alebo iného prvku na web inzerenta (napríklad e-shop) a vykoná akciu (napríklad nakúpi tovar), tak sa na základe toho, cez aký link zákazník prišiel, zaznamená a pripíše sa publisherovi provízia

Ak sa cez link niekto “preklikne a nakúpi”, publisher získava províziu.

 

Technické fungovanie kampane

Ako už bolo viackrát spomenuté, každý affiliate publisher má svoj unikátny odkaz (unikátnu URL), v ktorej sa nachádza jeho ID publishera. Publisher propaguje kampaň s týmto unikátnym odkazom, vďaka ktorému vieme identifikovať kto priniesol návštevníka na stránku kampane/e-shopu.

Zvládnuť technické fungovanie affiliate marketingu je kľúčové preto, aby ste vedeli ako funguje a ako s ním poriadne začať.

Pozrime si to na príklade:

  • chcete propagovať e-shop inSportline.sk. Bez affiliate marketingu by ste trebárs vytvorili príspevok na Facebooku a pridali by ste tam odkaz https://www.insportline.sk/. Za takúto propagáciu ale nezískate žiadnu odmenu
  • ak by ste však v tom Facebook príspevku použili vašu unikátnu URL adresu z administrácie Dognet, napr.: https://www.insportline.sk/?utm_source=dgt&a_aid=55d1e5e96f49d&a_bid=90f09bde, tak ak sa nejaký návštevník cez tento odkaz preklikne a nakúpi, získavate províziu

Všetky prekliky a predaje/provízie sa automaticky zaznamenávajú v administrácii (s maximálnym oneskorením 5-15 minút). Môžete okamžite sledovať a vyhodnocovať vašu efektivitu.

 

Časté otázky

Akú veľkú odmenu dostanem?

To záleží od viacerých faktorov. Pozrite si náš zoznam kampaní a všimnite si stĺpec provízia. Napríklad v takom 4home.sk je provízia 7%. To znamená, že získate 7% z hodnoty nákupu bez DPH a bez poplatku za dopravu. Ak prinesiete zákazníka, ktorý nakúpi za 135€ (112,50€ bez DPH) s dopravou zadarmo, získate províziu vo výške 7,875€.

Môžem propagovať viacero kampaní/e-shopov?

Samozrejme. Ak chcete, môžete pokojne propagovať všetky kampane, ktoré u nás máme. Z praxe vám však odporúčame propagovať tie kampane, ktoré sa hodia k tématike vašej stránky.

Musí návštevník nakúpiť hneď?

 Nie, nemusí. Preklikom sa vytvorí v prehliadači návštevníka súbor cookies. Cookies zabezpečuje, aby publisher dostal províziu aj keď sa návštevník po niekoľkých dňoch na web vráti. Nezabudnite si pozrieť dĺžku platnosti cookies v kampani, ktorú propagujete. Táto dĺžka definuje najväčší možný odstup medzi preklikom a predajom, za ktorý vám prislúcha provízia.

Čo ak propagujem produkt A, ale zákazník kúpi produkt B?

Aj tak dostanete províziu. Provízia vám prislúcha z celého nákupu bez ohľadu na to, či zákazník kúpil produkt, ktorý ste promovali.

 

2. Ako nasadiť a využiť affiliate kampaň

Nasadenie kampane na váš projekt je kľúčové. Nie je to len o nasadení bannera. Tak vám to asi fungovať nebude. Najlepší spôsob ako propagovať affiliate kampaň je návštevníkom odporúčať produkt / kategóriu inzerenta. Nájsť problém, ktorý návštevníci riešia a ponúknuť východisko.  Je to dôležité pre to, ako začať s affiliate marketingom. 

Odporučenie produktu s preklikom na inzerenta

Píšete o kabelkách, alebo kozmetike? Proste pridajte do textu preklik na obrázok, na tlačidlo alebo len tak do textu. Ideálne je pre tematický článok vybrať produkty a proste ich odkomunikovať. Ak človek číta váš článok, často rieši problém. Dajte mu východisko v podobe produktu a získajte províziu z predaja. 

Musíte ľuďom ukázať produkt, popísať ho a odporučiť. Pripravte ich na nákup.

Tematické články s produktami

Super stratégia je otvoriť nejakú tému a priamo odporúčať riešenie. Teda napríklad napíšte článok o tom, aké vybrať vankúše do domácnosti. Vyberte nejaké, odporučte inzerenta. Nie len že prinesiete zaujímavý obsah, ale môžete získať aj čitateľov z Google, ktorí vyhľadávajú vašu tému a sú pripravení nakupovať. 

Ideálne je hľadať čitateľov, ktorí sú pripravený nakupovať. Vtedy sa dramaticky dvíha pravdepodobnosť, že získate províziu.

Zdieľanie na sociálnych sieťach

Máte svoje stránky? Profily? Skupiny? Zdieľajte produkt aj s affiliate linkom cez sociálne siete. Či už ako odkaz, alebo pridajte obrázok a preklik cez skracovač ako bit.ly. Dajte si ale pozor, aby ste neboli za spamerov. 

Bannery

Bannery ako také, sú dostupné pri každej kampani. No nie sú veľmi efektívne. Preto odporúčame skôr nasadenie bannerov priamo do tematických článkov. Ak ich chcete dať „do bočného panelu“, nebude to mať takmer žiadnu efektivitu. 

Knižka o affiliate marketingu pre začiatočníkov

Dali sme dokopy 30 najlepších autorov, expertov na online marketing, aby sme pripravili 500 stranovú knihu o online a affiliate marketingu. Chcete ju zadarmo? Napíšte nám na info@dognet.sk, prečo by ste ju mali dostať úplne grátis a je veľká šanca, že ju dostanete. 

Získať knižku!

 

3. Práca s administráciou Dognet

Ako a kde získať odkaz na e-shop a ako si ho upraviť? To sa dozviete v tejto časti.

V skratke:

  1. Zaregistrujete sa do siete
  2. Pridáte sa do kampane (požiadate o pridanie)
  3. Po schválení si z kampane vyberiete váš affiliate link
  4. Ten si upravíte (ak chcete preklik na konkrétny produkt, alebo kategóriu)
  5. Pridáte si ho na web / pozdieľate
  6. Získate pre e-shop návštevníkov
  7. Ak niekto nakúpi, máte províziu

Zvládnuť ovládať administráciu siete je fakt dôležité.  Pre dobrý začiatok a neskoršie fungovanie je to kľúčové.

Prihlásenie do administrácie

Po registrácii a schválení registrácie vám príde email s vašim používateľským meno a heslom. Odkaz na administráciu nájdete v tomto emaily a aj na našej stránke v pravom hornom rohu pod „Prihlásenie – Publishera“.

URL administrácie: https://login.dognet.sk/affiliates/panel.php

Prehľad kampaní v administrácii

V zozname kampaní (bočný panel) vidíte, či ste v kampani schválený, alebo nie. Ak nie, stačí kliknúť a požiadať o pridanie do kampane. Bez toho, aby ste boli schválení v kampani, vám nebude fungovať záznam konverzií. 

 

Získanie odkazu na e-shop/kampaň

Odkaz na kampaň nájdete v administrácii pod Propagácia – Banery a odkazy. Odporúčame vám použiť filter pre rýchlejšie nájdenie odkazu.

 

Úprava odkazu na konkrétny produkt

Priamo v administrácii si môžete nechať vygenerovať odkaz na podstránku. Pokiaľ píšete recenziu o konkrétnom produkte, bude aj pre vašich čitateľov určite lepšie, ak budete odkazovať priamo na konkrétny produkt. Pre vygenerovanie odkazu pre konkrétny produkt použite tlačidlo Dynamický odkaz, ktorý sa nachádza priamo pod odkazom.

Do poľa Cieľová URL, zadajte URL produktu a stlačte tlačidlo Získať kód. Vygenerovaný kód smeruje na vami zadanú podstránku a obsahuje potrebné parametre.

Odkazy je možné si meniť aj manuálne. Prečítajte si návod ako na to.

 

Vloženie odkazu na stránku

Odkazy sa na stránku vkladajú naozaj jednoducho. Nižšie uvádzam screenshoty z CMS systému WordPress. Jednoducho stačí označiť text, na ktorom má byť odkaz, kliknúť na ikonku odkazu a vložiť URL adresu odkazu.

Odkaz je možné pridať aj na obrázok vo vašom článku. Ak napríklad píšete recenziu o rúžoch na pery a odfotíte jednotlivé rúže, na každú jednu fotku môžete pridať vlastný odkaz, ktorý bude smerovať priamo na e-shop.

 

Propagácia na sociálnych sieťach

O propagácii na sociálnych sieťach sme napísali samostatný článok. Prečítajte si ako robiť affiliate na Facebooku.

 

Vloženie banneru do článku alebo na stránku

Váš článok alebo konkrétnu stránku na vašom webe môžete obohatiť o banner z našej administrácie. Postupujte rovnako, ako keď chcete získať odkaz na kampaň. Pod odkazom nájdete bannery dostupné pre túto kampaň.

 

V prvom kroku je potrebné Získať kód bannera a skopírovať si ho.

 

Následne tento kód treba vložiť cez editor článku/stránky ako HTML kód.

4. Zakázané praktiky v affiliate marketingu

 

Umelo vypĺňať formuláre alebo objednávky

  • Väčšina preplácaných akcií je manuálne schvaľovaná a kontrolovaná
  • Akonáhle sa zistí, že publisher manipuluje s výsledkami, budú mu všetky (aj korektné) provízie zamietnuté a bude vylúčený z programu. Preto sa ani nepokúšajte výsledky simulovať alebo podvádzať

Rozosielať SPAM alebo praktikovať iné aktivity, ktoré by mohli byť brané ako SPAM

  • Na internete sa dajú zakúpiť rôzne databázy mailov, ktoré by sa dali teoreticky využiť na reklamné účely. To je však prísne zakázané a trestné aj podľa legislatívy Slovenskej republiky
  • Nie je možné takéto mailové databázy využívať

Obťažovanie na fórach a komentároch

  • Affiliate kampane sa síce na niektorých fórach použiť môžu, no nie je možné obťažovať ostatných diskutujúcich
  • Link sa používa k veci, k téme – vtedy to nemusí byť brané ako reklama
  • Záleží však na konkrétnom fóre, diskusii či portáli, či takéto aktivity povoľuje

Používať brand kampane v PPC reklamách

  • Brandový názov kampane sa nesmie používať pri cielených Google Adwords, Sklik a v iných PPC kampaniach
  • Odporúčame nastaviť brand kampane ako vylučujúce kľúčové slovo
  • Za porušenie tejto podmienky hrozí pokuta až do výšky 500€
  • Príklad: pre kampaň 4home.sk sa nesmie vaša reklama zobrazovať na Googli pri vyhľadaní kľúčového slovného spojenia „zľavový kupón 4home“

Redirectovať celé domény

  • Je zakázané automatické presmerovanie domén na stránky kampane. Napr. https://vasadomena.sk by sa automaticky presmerovala na https://4home.sk
  • Za porušenie tejto podmienky hrozí pokuta až do výšky 500€

 

Vyvarujte sa nekalým praktikám pri propagácii kampaní Dognetu. Za porušenie hrozia pokuty, vyhodenie z kampane a v krajnom prípade aj vyhodenie z celej siete Dognet.

 

 

Knižka o affiliate a online marketingu od 30 expertov!

Dali sme dokopy najlepších autorov, expertov na online marketing, aby sme pripravili 500 stranovú knihu o online a affiliate marketingu. Chcete ju zadarmo? Napíšte nám na info@dognet.sk, prečo by ste ju mali dostať úplne grátis a je veľká šanca, že ju dostanete. 

Získať knižku!

Katka Novotná
Katka Novotná

Viac ako dva roky som pracovala na pozícií e-commerce marketér a zvyšovala som obraty rôznym eshopom. Niektoré z nich sa vyšplhali až na Shop Roku (ocenenie od Heureka.sk). Mám skúsenosti s PPC Adwords aj Facebook. Analytics mi je veľmi blízky. Pre reklamnú agentúru Wiktor Leo Burnett som pomáhala s UX/UI webových projektov a aplikácií pre veľkých klientov. Vo voľnom čase tvorím webové stránky založené prevažne na WordPresse.

Ďalšie články, ktoré by ťa mohli zaujímať

Akých inzerentov u nás nájdete?