Analýza SERP pre affiliate weby v US

Analýza SERP pre affiliate weby v US

Web deatiled.com nedávno prostredníctvom svojho zakadateľa Glena Allsoppa zverejnil na Twitteri veľmi zaujímavú analýzu z marca 2021 týkajúcu sa funkčnosti SERP (Search Engine Results Pages) pre affiliate weby v USA. Do reportov bolo celkovo investovaných cca 10 000 dolárov a priniesli zaujímavé výsledky, o ktorých si povieme neskôr. Ešte zaujímavejšou sa celá akcia stala v momente, keď po niekoľkých týždňoch od realizácie Google nasadil nový update, ktorý do affiliate priestoru priniesol mnohé nové zmeny. Naskytla sa tak unikátna možnosť porovnania funckionality SERP v stave pred a po zmene.

Názor affiliate publishera:
Ako človek, ktorý má k affiliate marketingu veľmi blízko by som v si z tohto prieskumu zobral hlavne to, že je potrebné sa zamerať na užšie témy. To znamená, že by som vytvoril web, ktorý by bol zameraný napríklad čisto na recenzie záhradných kosačiek. Doménu by som zvolil radšej brandovatelnú ako s kľúčovým slovom v doméne. Začal by som tvoriť obsah pre jednotlivé niche (záhradné kosačky, rotavátory atď…) a postupne by som rozširoval celé spektrum tém v jednej veľkej niche (bývanie a záhrada).

Kto stojí za prieskumom

Samotný Glen Allsopp je pravidelne citovaný v popredných médiách akými sú BBC, Guardian a Forbes a je autorom viacerých článkov pre TechCrunch.

Allsopp je pomerne známym SEO odborníkom, ktorý stojí za projektom detailed.com a gaps.com. Podrobnosti SERP analýzy boli zverejnené na prvom zo spomínaných webov. Ten sa venuje SEO problematike, linkbuildingu, vývoju SEO rozšírení pre prehliadače a tiež analýzam rôznych funkcionalít Google vyhľadávania. Pravidelne uverejňuje reporty o tom, ako veľké firmy dokážu získavať popredné miesta vo vyhľadávaní a zameriava sa na konkrétne kľúčové slová z affiliate sféry, ich analýzy a výkonnosť. Už v roku 2020 bola uverejnená podobná analýza, ktorá skúmala 1000 kľúčových frází a slov spolu s ich výkonnosťou v affiliate marketingu.

Ako a kedy prieskum prebiehal

Prvá časť prieskumu prebehla v marci roku 2021. V rámci nej bola uskutočnená  SERP analýza celkovo 10 000 kľúčových slov a fráz. Po spracovaní výsledkov prišlo k spomínanej zmene, ktorou Google úplne zmenil správanie ich vyhľadávača. Po opakovanej SERP analýze sa použili tie isté kľúčové slová a frázy, tentokrát v novom prostredí po update. Výsledky boli diametrálne odlišné. Práve s týmito poznatkami sa Allsopp rozhodol podeliť sa na svojom Twitteri len nedávno.

Spočiatku boli autori analýzy nemilo prekvapení, lebo v krátkom čase sa dopracovali k dvom sadám úplne rozdielnych výsledkov. Nakoniec sa rozhodli, že ich porovnajú a pokúsia sa zistiť, čo presne Google novým updatom vyhľadávania v affiliate sfére spôsobil a tiež ako nové vyhľadávanie funguje. Druhá fáza, po update vyhľadávania, prebehla v marci 2021. Použité boli rovnaké kľúčové slová a frázy. 

Čo bolo predmetom analýzy

V marcovej aj májovej SERP analýze bolo použitých 10 000 anglických kľúčových výrazov, ktoré sa týkali affiliate produktov aj služieb. Vykonaných bolo minimálne 750 vyhľadávaní s použitím nástroja Ahrefs. Vyhľadávania boli realizované z územia USA.

Druhy webov 

Vo výsledkoch vyhľadávania sa najviac vyskytovali domény .com. Nasledovali domény .org, .net, .co.uk, .edu atď. Kompletné poradie aj s údajmi je vidieť v tabuľke. Tento údaj autori prieskumu považujú za viac zaujímavý ako samotné SERP výsledky. V tabuľke sú pri každej doméne dva údaje. Každý riadok s inou farbou sa viaže najprv na marcové merania následne na tie májové.

Výsledky prieskumu 

Čo sa týka výsledkov prieskumu, prvým zaujímavým poznaním bolo, že v pokuse pred updatom (marec 2021) bolo rankovaných 11 042 domén, zatiať čo v pokuse dva (máj 2021) bola rankovaných 10 955 domén. Druhým zaujímavým poznatkom je, že až 2 218 domén sa pri prvom prieskume vôbec nenachádzalo. V prepočte na percentá je to teda až 20% domén, ktoré sa v prvom prieskume neobjavili.

Autori sa tiež zamerali na lídra v segmente Amazon a zistili, že v marci 2021 bol vo vyhľadávaní na prvom mieste v 3 600 vyhľadávaniach, čo predstavuje 36%. Po zmene a v druhom meraní v máji 2021 posun minimálny na 36,6 %. Detailné merania na jednotlivých pozíciách spolu so zmenami vidno v tabuľke.

Čo vyplýva z výsledkov prieskumu

Z prieskumu vyplýva, že víťazom – a teda najviac zobrazenými stránkami pri vyhľadávaní sa stali  niche weby. Jedná sa o stránky, na ktorých sa nachádza obsah, ktorý je spojený s úzkym okruhom tém. Takými sú napriklad špecializované weby s recenziami gadgetov, bicyklov,weby s recenziami kabeliek, mobilov atď.

V tesnom závese sa nachádzali hyper niche weby. Tieto weby boli tvorené obsahom zameraným napríklad na recenzie rôznych typov výrobkov a nachádza sa tam veľké množstvo úzkych okruhov tém na jednom priestore. Podrobný výpis jednotlivých typov affiliate webov je vidieť v tabuľke.



Stránky, ktoré obsahovali všeobecné informácie a recenzie sa v SERP nachádzali častejšie ako tie, ktoré obsahovali novinky. Na druhej strane, stránky s novinkami sa častejšie nachádzali na 1.  mieste vyhľadávania.

Posledným  zaujímavým poznatkom je, že domény, ktoré boli úplne nové, a neboli staršie viac ako dva roky, sa vo vyhľadávaní zobrazovali na prvom mieste v 52 SERP a v prvej desiatke až v 795 SERP, z celkového počtu 10 000.

Podrobné dáta, ktoré by obsahovali linky, SERP features, dĺžky URL a mnoho ďalších podrobností sa chystajú autori zverejniť v krátkom čase. Výsledkom by mal byť kompletný analytický článok spolu s kompletnými dátami tak, ako to bolo pri analýze z roku 2020, ktorá bola spomínaná už na začiatku textu.

 

Štefan Polgári
Štefan Polgári

V online marketingu sa pohybuje už viac ako 10 rokov. Spoluzaložil affiliate sieť DOGNET a affiliate marketingu sa venuje na profesionálnej úrovni. Spoločne s kolegami sa snažia tento odbor na Slovensku pozdvihnúť a zapojiť čo najviac publisherov.

Ďalšie články, ktoré by ťa mohli zaujímať

Akých inzerentov u nás nájdete?