Prvý maďarský HotDognet a rumunský Afiliere 3.0 – čo sme sa naučili

Prvý maďarský HotDognet a rumunský Afiliere 3.0 – čo sme sa naučili

Prvý novembrový týždeň sme absolvovali hneď dva zahraničné meetupy affiliate publisherov – prvý maďarský HotDognet, ktorý sme si zorganizovali my pre našich maďarských publisherov a rumunský Afiliere 3.0, ktorý si zorganizovali rumunskí affiliate publisheri.

Magyar HotDognet

Pri organizovaní maďarského HotDognetu sme si neboli istí, či vôbec niekto príde, keďže v Maďarsku publisheri takmer nie sú. Napriek tomu sme sa rozhodli ísť do toho, aby sme sa stretli aspoň s tým malým počtom lokálnych publisherov, ktorých poznáme. Nakoniec sme predali až jeden lístok! Zvyšok tvorili ľudia, ktorých sme pozvali osobne a chceli sme sa s nimi porozprávať o maďarskom affile. Ako vidno aj na fotkách, účasť bola síce skromná, ale diskusia o to živšia. A hotdogy, samozrejme, nemohli chýbať.

Z diskusie vysvitlo, že spomedzi zúčastnených sa na profesionálnej úrovni venuje affilu len jeden z nich, a to Zsolt Hegedűs, ktorý o tom príde porozprávať aj na affilpanelovku na bratislavskom HotDognete. Ostaní s affilom skôr len experimentujú, avšak potenciál v ňom vidia. Ako nám vyplynulo z debaty, v Maďarsku treba afill „reštartovať“ (na čom pracujeme) a predovšetkým zapojiť veľkých inzerentov, t.j. niekoho z lokálnej top desiatky (na čom pracujeme tiež).

Afiliere 3.0 – máme sa čo učiť

V porovnaní so skromnou diskusiou v Budapešti bol rumunský meetup úplne niekde inde. Dovolím si tvrdiť, že affiliate v Rumunsku je na vyspelejšej úrovni ako u nás, minimálne čo sa týka technologickej vyspelosti a počtu publisherov. Affiliate v Rumunsku ťahajú dve silné siete: Profitshare, ktorý má za sebou Emag (najvačší RO eshop) a Fashiondays (najvačší RO fashion eshop) a 2performant, ktorý združuje viac než 600 inzerentov. Na meetupe sa zúčastnilo bezmála 40 publisherov, ktorí sa venujú affilu na profesionálnej úrovni a v Rumunsku tvoria len špičku ľadovca.

Okrem prednášok o histórii RO affilu, dôvodoch a spôsoboch ako tvoriť obsahové affil projekty, prípadne o vymenovaní najväčších starostí affiláka, boli mimoriadne zaujímavé aj panelové diskusie. Na jednej z paneloviek sa preberala akcia Black Friday (ktorá v Rumunsku prebieha o jeden týždeň skôr, „lebo Emag“), na ďalšej sa spomínali najčastejšie sa opakujúce sťažnosti publisherov za prítomnosti dvoch najväčších sietí.

Zaujímavosťou je, že zatiaľ čo sú siete a affiliate publisheri v Rumunsku na veľmi vysokej úrovni, inzerenti väčšinou ani netušia, ako affiliate funguje alebo vyslovene zneužívajú dôveru publisherov. V rámci diskusie sme počuli napríklad sťažnosti, ako po rozbehnutí kampane začne inzerent zamietať alebo výrazne znižovať provízie (niekedy aj zo dňa na deň) alebo jednoducho nezaplatí.

Sieť zároveň žiadnu garanciu neposkytuje, pretože zabezpečuje primárne technické zázemie kampane, nie však obchodnú či komunikačnú stránku. „Tieto problémy musí vyriešiť samotný ekosystém,“ zhrnul Dorin Boerescu, CEO siete 2performant. V systéme 2performant vidno detailné štatistiky inzerentov a tieto praktiky sa následne odzrkadľujú aj na ich číslach o výkonnosti kampaní a samotná sieť zasahuje len v extrémnych prípadoch.

Čo sme sa teda naučili?

Zo spomínaných dvoch meetupov sme si odniesli dve podstatné ponaučenia – v Maďarsku nie je affil úplne mŕtvy, naopak, má obrovský potenciál. Treba však rádovo viac publisherov, či už lokálnych, alebo expandujúcich zo Slovenska alebo Rumunska. Na druhej strane, v Rumunsku affiliate žije, takže aj získavanie publisherov je teoreticky ľahšie. Z dôvodu rôznych zvláštnych prieťahov inzerentov je tam však zase oveľa náročnejšie získať dôveru publisherov. Prvým krokom bolo naše osobné stretnutie „zoči-voči“.

Dávid Puha

Head Of Business Development

Ďalšie články, ktoré by ťa mohli zaujímať

Akých inzerentov u nás nájdete?