Vplyv koronavírusu na affiliate publisherov

Vplyv koronavírusu na affiliate publisherov

Dnes sme v situácií, ktorú si len pár týždňov dozadu nikto z nás ani len nevedel predstaviť. Kvôli aktuálnej pandémií koronavírusu COVID-19 sa zatvorili školy, reštaurácie, fitness centrá a mnoho ďalších prevádzok a ľuďom sa odporúča nevychádzať z domu pokiaľ to nie je nevyhnutné.

Situácia sa mení doslova z hodiny na hodinu a to čo platilo včera, dnes už nemusí. Poďme sa ale spolu pozrieť na to, čo sa aktuálne deje v e-commerce sfére a čo to znamená pre vás, pre našich publisherov.

Vývoj ecommerce segmentov na základe dát z Dognetu môžete sledovať aj v pravidelne aktualizovanom článku od Štefana Polgáriho pre Ecommerce Bridge.

Lekárne

Na úvod si odbijeme tú menej príjemnú časť. Určite ste si všimli, že v niektorých kampaniach sme museli znížiť provízie na minimum. Bola to jediné cesta ako udržať kampane spustené a je to len dočasné opatrenie.

Výrazne sa zvýšil dopyt po sortimente lekární a pravdepodobne ste zaznamenali sami vyšší počet konverzií v týchto dňoch. Bohužiaľ to ide ruka v ruke aj s odvrátenou stranou. Lekárne tento nápor objednávok nezvládajú. Nie len kamenné predajne bojujú s nedostatkom nielen ochranných pomôcok ale aj niektorých druhov liekov. Týka sa to samozrejme aj online lekární. Časy doručenia sa môžu predlžovať, niektoré druhy tovaru nie sú vôbec k dispozícií a dopyt je stále obrovský.

Veríme, že tie tieto kampane aj napriek dočasne zhoršeným podmienkam stále podržíte. Zníženie provízie sa z časti vykompenzuje zvýšeným množstvom konverzií a tieto výnimočné podmienky sú s inzerentami dohodnuté len na nevyhnutne dlhé obdobie trvania mimoriadnej situácie.

A čo ďalšie segmenty?

A teraz poďme na tú príjemnejšiu časť. Online obchody ako také aktuálne zažívajú boom. Niektorí to dokonca prirovnávajú k druhým Vianociam. Mnohé obchody teraz prichádzajú s akciami, vytvárajú kupóny motivujúce ľudí k tomu, aby nakupovali z bezpečia domova, ale aj rozširujú svoje sortimenty o produkty, o ktoré je aktuálne teraz najväčší záujem.

Podľa ekonomického newsfiltra Denníka E sa v tejto dobe najlepšie predáva:

  • Výživa pre deti, plienky
  • Potreby na prácu doma
  • Mrazničky a domáce pekárne
  • Šijace stroje
  • Herné konzoly
  • Stavebnice
  • Športové vybavenie
  • Dezinfekčné potreby a čističky vzduchu

Naopak sa podľa tohoto newsfiltra nepredávajú knihy cez online kníhkupectvá. Podľa môjho názoru budú ale online kníhkupectvá, resp. audioknihy a eknihy stále patriť k dobre fungujúcim segmentom. Využite články s knižnými tipmi, recenzie na knihy, alebo možnosti na samovzdelávanie. Ideálne kampane sú PantaRhei.sk, Bux.sk či Audiolibrix.com.

Podľa môjho názoru sa oplatí propagovať aj e-shopy predávajúce potreby na záhradkárčenie, rôzne domáce DIY projekty, pomôcky na pečenie a varenie, či programy na domáce vzdelávanie alebo cvičenie.

Aby ste vy nemuseli, spravila som pre Vás zoznam potrieb, ktoré teraz ľudia najviac riešia a kampaní, ktoré ich môžu uspokojiť.

  • Plienky, potreby pre bábätká, hračky
    • Bezvaplenky.cz
    • Ceskeplenky.cz
    • Andreashop.sk
    • Market24.sk / cz
    • BabyNabytek.sk / cz
    • Bajecnehracky.cz / Najlepsiehracky.sk
    • TPD.sk
  • Potreby na prácu doma, spotrebiče, šijace stroje, herné konzoly,…
    • Andreashop.sk
    • Bigon.sk
    • Electronic-star.sk / cz
    • Klarstein.sk / cz
    • TPD.sk
    • Bubulakovo.sk /cz
  • Športové potreby
    • inSPORTline.sk
    • eFitness.sk / cz
    • Gamisport.sk
    • Najlacnejsisport.sk / Nejlevnejsisport.cz
    • GymBeam.sk
    • MyProtein.sk / cz
    • Sport365.cz
  • Dezinfekčné potreby, drogéria
    • AndreaShop.sk
    • Drogerka.sk
    • Eurodrogeria.sk
    • Kokiskashop.sk / cz
  • Programy na domáce cvičenie
    • Eshop.cvicte.sk
  • Záhradkárčenie, varenie, pečenie
    • 4home.sk / cz
    • Chefshop.sk / cz
    • Delimano.sk
    • Homepoint.sk / cz
    • Klarstein.sk / cz
    • Kokiskashop.sk/cz

Podľa článku na Mediar.cz najväčšíe české e-shopy Alza.cz a Mall.cz zaznamenávajú aktuálne obrovské nárasty počtu objednávok. Chovanie sa zákazníkov sa však mení doslova zo dňa na deň a je ťažké predpovedať, ako sa bude vyvíjať. Výhľad na najbližšie týždne údajne nie je úplne optimistický. E-shopom s výnimkou predajcov potravín a drogérie pravdepodobne tržby poklesnú a v reakcii na to e-shopy postupne znižujú svoje investície do internetovej reklamy.

My v Dognete zatiaľ nejaký výraznejší pokles objednávok neregistrujeme. S inzerentmi sme ale aj v terajšej situácií v úzkom kontakte a pokiaľ majú obavy im vysvetľujeme najmä to, že affiliate je stále čisto výkonnostný a férový kanál a preto by si mali udržať najmä ten.

Je možné, že časom príde aj recesia a treba byť pripravený aj na tento scenár. My v Dognete robíme čo sa dá, aby affiliate kampane fungovali bez výraznejších zmien a obmedzení. No v tejto situácií treba byť nielen pripravený na všetko čo sa môže stať, ale aj chápavý voči druhej strane. Affiliate stále je a dúfam, že aj zostane, stabilným kanálom marketingového mixu e-shopov.

Na záver len malá rada. Teraz je tá správna chvíľa vytvárať projekty v nových segmentoch a diverzifikovať. Veľa vecí sa pravdepodobne v nasledujúcich týždňoch a mesiacoch zmení a treba to využiť a pripraviť sa na to. Pokiaľ máte nejaké otázky alebo pripomienky, neváhajte sa na nás obrátiť. Držíme palce a hlavne zostaňte zdraví! 🙂

Júlia Ferancová
Júlia Ferancová

Júlia má v Dognete na starosti kľúčové spolupráce, vzťahy a projekty

Ďalšie články, ktoré by ťa mohli zaujímať

Akých inzerentov u nás nájdete?