
Vplyv koronavírusu na affiliate publisherov
Dnes sme v situácií, ktorú si len pár týždňov dozadu nikto z nás ani len nevedel predstaviť. Kvôli aktuálnej pandémií koronavírusu COVID-19 sa zatvorili školy, reštaurácie, fitness centrá a mnoho ďalších prevádzok a ľuďom sa odporúča nevychádzať z domu pokiaľ to nie je nevyhnutné.
Situácia sa mení doslova z hodiny na hodinu a to čo platilo včera, dnes už nemusí. Poďme sa ale spolu pozrieť na to, čo sa aktuálne deje v e-commerce sfére a čo to znamená pre vás, pre našich publisherov.
Vývoj ecommerce segmentov na základe dát z Dognetu môžete sledovať aj v pravidelne aktualizovanom článku od Štefana Polgáriho pre Ecommerce Bridge.
Lekárne
Na úvod si odbijeme tú menej príjemnú časť. Určite ste si všimli, že v niektorých kampaniach sme museli znížiť provízie na minimum. Bola to jediné cesta ako udržať kampane spustené a je to len dočasné opatrenie.
Výrazne sa zvýšil dopyt po sortimente lekární a pravdepodobne ste zaznamenali sami vyšší počet konverzií v týchto dňoch. Bohužiaľ to ide ruka v ruke aj s odvrátenou stranou. Lekárne tento nápor objednávok nezvládajú. Nie len kamenné predajne bojujú s nedostatkom nielen ochranných pomôcok ale aj niektorých druhov liekov. Týka sa to samozrejme aj online lekární. Časy doručenia sa môžu predlžovať, niektoré druhy tovaru nie sú vôbec k dispozícií a dopyt je stále obrovský.
A čo ďalšie segmenty?
A teraz poďme na tú príjemnejšiu časť. Online obchody ako také aktuálne zažívajú boom. Niektorí to dokonca prirovnávajú k druhým Vianociam. Mnohé obchody teraz prichádzajú s akciami, vytvárajú kupóny motivujúce ľudí k tomu, aby nakupovali z bezpečia domova, ale aj rozširujú svoje sortimenty o produkty, o ktoré je aktuálne teraz najväčší záujem.
Podľa ekonomického newsfiltra Denníka E sa v tejto dobe najlepšie predáva:
- Výživa pre deti, plienky
- Potreby na prácu doma
- Mrazničky a domáce pekárne
- Šijace stroje
- Herné konzoly
- Stavebnice
- Športové vybavenie
- Dezinfekčné potreby a čističky vzduchu
Naopak sa podľa tohoto newsfiltra nepredávajú knihy cez online kníhkupectvá. Podľa môjho názoru budú ale online kníhkupectvá, resp. audioknihy a eknihy stále patriť k dobre fungujúcim segmentom. Využite články s knižnými tipmi, recenzie na knihy, alebo možnosti na samovzdelávanie. Ideálne kampane sú PantaRhei.sk, Bux.sk či Audiolibrix.com.
Podľa môjho názoru sa oplatí propagovať aj e-shopy predávajúce potreby na záhradkárčenie, rôzne domáce DIY projekty, pomôcky na pečenie a varenie, či programy na domáce vzdelávanie alebo cvičenie.
Aby ste vy nemuseli, spravila som pre Vás zoznam potrieb, ktoré teraz ľudia najviac riešia a kampaní, ktoré ich môžu uspokojiť.
- Plienky, potreby pre bábätká, hračky
- Bezvaplenky.cz
- Ceskeplenky.cz
- Andreashop.sk
- Market24.sk / cz
- BabyNabytek.sk / cz
- Bajecnehracky.cz / Najlepsiehracky.sk
- TPD.sk
- Potreby na prácu doma, spotrebiče, šijace stroje, herné konzoly,…
- Andreashop.sk
- Bigon.sk
- Electronic-star.sk / cz
- Klarstein.sk / cz
- TPD.sk
- Bubulakovo.sk /cz
- Športové potreby
- inSPORTline.sk
- eFitness.sk / cz
- Gamisport.sk
- Najlacnejsisport.sk / Nejlevnejsisport.cz
- GymBeam.sk
- MyProtein.sk / cz
- Sport365.cz
- Dezinfekčné potreby, drogéria
- AndreaShop.sk
- Drogerka.sk
- Eurodrogeria.sk
- Kokiskashop.sk / cz
- Programy na domáce cvičenie
- Eshop.cvicte.sk
- Záhradkárčenie, varenie, pečenie
- 4home.sk / cz
- Chefshop.sk / cz
- Delimano.sk
- Homepoint.sk / cz
- Klarstein.sk / cz
- Kokiskashop.sk/cz
Podľa článku na Mediar.cz najväčšíe české e-shopy Alza.cz a Mall.cz zaznamenávajú aktuálne obrovské nárasty počtu objednávok. Chovanie sa zákazníkov sa však mení doslova zo dňa na deň a je ťažké predpovedať, ako sa bude vyvíjať. Výhľad na najbližšie týždne údajne nie je úplne optimistický. E-shopom s výnimkou predajcov potravín a drogérie pravdepodobne tržby poklesnú a v reakcii na to e-shopy postupne znižujú svoje investície do internetovej reklamy.
My v Dognete zatiaľ nejaký výraznejší pokles objednávok neregistrujeme. S inzerentmi sme ale aj v terajšej situácií v úzkom kontakte a pokiaľ majú obavy im vysvetľujeme najmä to, že affiliate je stále čisto výkonnostný a férový kanál a preto by si mali udržať najmä ten.
Je možné, že časom príde aj recesia a treba byť pripravený aj na tento scenár. My v Dognete robíme čo sa dá, aby affiliate kampane fungovali bez výraznejších zmien a obmedzení. No v tejto situácií treba byť nielen pripravený na všetko čo sa môže stať, ale aj chápavý voči druhej strane. Affiliate stále je a dúfam, že aj zostane, stabilným kanálom marketingového mixu e-shopov.
Na záver len malá rada. Teraz je tá správna chvíľa vytvárať projekty v nových segmentoch a diverzifikovať. Veľa vecí sa pravdepodobne v nasledujúcich týždňoch a mesiacoch zmení a treba to využiť a pripraviť sa na to. Pokiaľ máte nejaké otázky alebo pripomienky, neváhajte sa na nás obrátiť. Držíme palce a hlavne zostaňte zdraví! 🙂