ROZHOVOR: Výživové tvrdenia a propagácia pharma kampaní

ROZHOVOR: Výživové tvrdenia a propagácia pharma kampaní

Téma propagácie výživových doplnkov a liekov v rámci online sveta sa čím ďalej, tým viac reguluje. Ako s tým naložiť?


Pre milovníkov .mp3, nech sa páči aj audiozáznam.

Čaute. Dnes sme tu s pánom Srnkom, ktorý prevádzkuje malú sieť lekární a v Dognete má kampane Lieky24, Formodiéta a ProfiZYM. Budeme sa rozprávať o propagácii výživových doplnkov a liekov, aby sme publisherom vysvetlili, ako to majú robiť, a aby sme ich upozornili, čo by robiť nemali – aby sa vyhli problémom, keďže farmasegment je dosť komplikovaný najmä v právnej oblasti.

Vy máte aktuálne u nás tri kampane, aké sú základné body, ktorých by sa mali publisheri držať?

V rámci týchto kampaní ponúkame na predaj lieky, výživové doplnky, zdravotnícke pomôcky, dietetické potraviny, kojeneckú výživu… Všetky tieto segmenty sú legislatívne dosť oklieštené v oblasti reklamy a propagácie. Veľmi dôležitým faktom je, že nemôžeme porovnávať lieky a výživové doplnky. V žiadnom svetle, či už v negatívnom alebo v pozitívnom. Výživové doplnky totiž nedosahujú kvalitu liekov a ani nikdy dosahovať nebudú. Výživovým doplnkom by sa nemali pripisovať schopnosti prevencie, liečenia, uzdravovania, akéhoľvek ovplyvnenia zdravia. A je jedno, či to bude na e-shope alebo na nejakej stránke, ktorá ani nebude odkazovať na e-shop alebo možnosť kúpy výživového doplnku.

Špecifický segment sú aj kojenecké mlieka, ku ktorým je potrebné zadávať kopec upozornení, ale k tomu sa dostaneme neskôr… Jednoducho základom takejto reklamy je, aby sme neporovnávali výživové doplnky s liekmi. To je protizákonné. Výživovým doplnkom môžeme pripisovať len takú mieru ovplyvnenia zdravia, akú povoľujú regulácie EÚ. To sú tzv. výživové tvrdenia. Poviem príklad: „Vitamín C prispieva k správnemu fungovaniu imunitného systému.“ A aj ten vitamín C musí byť v konkrétnom výživovom doplnku prítomný nejakej dávke… Nemôžeme napísať, že ten konkrétny výživový doplnok pomôže s imunitným systémom, alebo posilní imunitný systém. A ak by sme si zobrali za príklad ten ProfizYM, napísali by sme, že „ProfiZYM pomáha k správnemu fungovaniu imunitného systému,“ – potom by bolo vhodné, aby bolo pod tým uvedené, že ProfiZYM obsahuje vitamín C, ktorý pomáha k správnemu fungovaniu imunitného systému. Takto by to malo byť legislatívne správne a nenapadnuteľné.

Čiže tam sa rieši hlavne to, aby neboli lieky a výživové doplnky porovnávané. Ale zoberme si príklad, že by bola prezentačná stránka jedného konkrétneho výživového doplnku. Vy ste spomínali pred rozhovorom, že čerpať by mohla z projektu, ktorý sa volá ADC číselník a ktorý sa využíva, tuším, aj priamo v lekárniach v termináloch.

Jasné. My máme informácie z ADC číselníka, nielen tie uverejnené, ale aj skryté, priamo naimportované v pokladniach, takže ich vieme hneď ad hoc použiť pri expedovaní liekov. Je to stránka na veľmi vysokej odbornej úrovni. Garantom je doktor Stanko, takže je tam veľmi vysoká odbornosť. Je veľký odborník na Slovensku.

Keď prišla na Slovensko európska legislatíva o výživových tvrdeniach, prekopali celý ADC číselník, takže teraz je v zmysle platnej legislatívy – všetky tie výživové tvrdenia o výživových doplnkoch, zatriedenie doplnkov… Nemôžem povedať, že v e-shope priamo čerpáme, alebo ťaháme informácie z ADC číselníka, lebo my chceme byť unikátni, texty sa snažíme vytvárať sami… No vždy si tie informácie nielen overujeme u výrobcu, ale konfrontujeme ich aj s ADC číselníkom. Je to preto, lebo tá smernica je veľmi dlhá. Keby som mal stále hľadať nejaké výživové tvrdenie, tak by sme nahrali len pár produktov.

Čiže publisherom odporúčate, aby pri tvorbe webov, ktoré budú napĺňať nejakým obsahom, vychádzali priamo z ADC číselníku. Keď budú oni písať článok, alebo nejaký copywriter, povedia mu: „Tu si to pozri, tu sú informácie, ktoré môžeš používať. Tie používaj a vtedy to bude správne.“

Dá sa tak povedať. Tých zdrojov je viac. Primárnym zdrojom by mala byť stránka produktu alebo výrobcu, ktorý by mal za všetko zodpovedať. Do akej miery, to je vyslovene na ňom. Takisto my ako predajcovia sme zodpovední za informácie na stránke. Tiež sa snažíme, aby boli v poriadku. Ale aj ten, kto propaguje výrobok, by si mal overiť všetky informácie. Aby sa aj vlastník stránky, publisher, nedostal do nejakých problémov.

Tam by teoreticky mohol byť nejaký postih za nepravdivú reklamu alebo zavádzanie návštevníka. Vy ste ale ale spomínali príklad s dojčenským mliekom, čím je to špecifické?

Dojčenské mlieko je legislatívne tak ošetrené, aby sa pri jeho propagácii nepotláčalo dojčenie. Vždy pri propagovaní mlieka musia byť osobitné upozornenia. Poviem príklad: „Dojčenie je pre dieťa do šiestich mesiacov nevyhnutné a je najvhodnejším spôsobom, pričom dojčenie by malo pokračovať do dvoch rokov života dieťaťa. Mlieko by malo byť len súčasťou pestrej, rozmanitej, vyváženej stravy dieťaťa.“ Potom sú tam upozornenia na jednotlivé mlieka, že sú pre deti od šiestich mesiacov alebo od roka, nemôžu sa dať mladším deťom… Takže dosť sa dbá na to, aby bolo dieťa chránené, trochu aj z toho sociálneho a finančného aspektu, lebo keď výrobcovia chcú, môžu tým marketingom ovplyvniť nejakých ľudí… Ale to je na každom z nás. No a v neposlednom rade si pri mliekach treba dávať pozor, ktoré z nich je na špeciálne medicínske účely.

To sú napríklad hypoalergénne mlieka. Tam je ešte trochu prísnejšia legislatíva. Malo by tam byť upozornenie: „Len na odporúčanie lekára alebo farmaceuta.“ Ďalším veľmi dôležitým pravidlom pri týchto mliekach je, že mlieka do šiesteho mesiaca veku dieťaťa sa nemôžu promovať formou zliav alebo rabatových akcií. Čiže my nemôžeme dať na také mlieko zľavu ani rabatovú akciu „5 plus 1“. To je úplne zakázané. To je jedna z primárnych podmienok, aby sa tzv. jednotkové mlieka nedávali do takýchto akcií. A ani sa nedávajú.

Publisherom by sme teda mohli odporučiť, aby komunikáciu nehrotili, aby zachovávali celú ideu komunikácie, ktorá je napríklad v eshope alebo na stránke distribútora. Aby teraz nepresviedčali ľudí: „Kúpte si to mlieko!“

Nejak tak. Treba ísť na to jemne.

Jasné. To by bol ten farmaceutický pohľad. No možno by sme ešte mohli upozorniť na odkazovanie cez affil linky. Tam by mohlo ísť o formu skrytej reklamy, preto by sme odporúčali dať do pätičky alebo sidebaru informáciu, že na stránke sa môžu nachádzať aj reklamné odkazy. Je to síce téma reklamného práva, ale mohlo by to pomôcť publisherom, ktorí propagujú výživové doplnky. V iných segmentoch to totiž nie je riešené takmer vôbec… Pán Srnka, vy ste ešte spomínali, že by ste mohli robiť konzultácie. Takže ak by ste ako publisheri používali jednu z kapaní Lieky24, Formodiéta alebo ProfizYM, pokojne sa môžete na nás obrátiť a my vašu otázku alebo podnet prepošleme pánovi Srnkovi. On to s vami bude riešiť, aby vám pomohol čo najviac.

Aby sme sa vyhli nejakým problémom.

My asi aj budeme pravidelne dopĺňať tento článok o nové informácie, ktoré by mohli pomôcť publisherom. Verím, že aj týmto rozhovorom sa trochu inšpirujete a vyhnete prípadným problémom s výživovými tvrdeniami alebo s reklamou vo všeobecnosti. Tešíme sa pri ďalšom rozhovore.

ROZHOVOR: Výživové tvrdenia a propagácia pharma kampaní

Páčil sa ti článok?



Štefan Polgári
Štefan Polgári

V online marketingu sa pohybuje už viac ako 10 rokov. Spoluzaložil affiliate sieť DOGNET a affiliate marketingu sa venuje na profesionálnej úrovni. Spoločne s kolegami sa snažia tento odbor na Slovensku pozdvihnúť a zapojiť čo najviac publisherov.

Ďalšie články, ktoré by ťa mohli zaujímať

Akých inzerentov u nás nájdete?