Predstavujeme inzerenta – rozhovor s Kompava

Predstavujeme inzerenta – rozhovor s Kompava

Prinášame Vám tentokrát rozhovor s Veronikou Vaňovou, ktorá je Marketingová Manažérka a PR špecialistka vo firme Kompava. Pozrieme sa na to, ako funguje firma, čo je v obchode najpredávanejšie a ako sa dá s kampaňou v rámci eshopu Kompava.sk efektívne pracovať.

Ďakujeme, Veronika, že ste si našli čas na tento rozhovor. Začnime, prosím, s Vami. Akú máte úlohu vo firme, čo je Vašou pracovnou náplňou?

Volám sa Veronika Vaňová, pracujem na pozícii Marketingovej Manažérky a PR špecialistky. Zastrešujem Marketingové oddelenie, ktoré je zamerané na dve oblasti a to na B2C a B2B zákazníkov. B2C tvorí najmä online – eshop www.kompava.sk. B2B časť zastrešuje naše obchodné oddelenie, ktoré má na starosti distribučné siete, fitness centrá, bio obchodíky, obchody so zdravou výživou a pod. Obchodné a marketingové oddelenie je do veľkej miery prepojené a spoločne spolupracujeme na rôznych marketingových aktivitách. Marketing pokrývame od A po Z. Keďže sme výrobca, tak náš marketing začína pri vytváraní názvu produktu, cez etiketu, popis produktu až po slogany v rádiu, články, sociálne siete a podobne. 

 

 

To je naozaj široký záber aktivít. Ako dlho už celkovo funguje firma, koľko máte ľudí? A riešite aj zahraničie?

Firma funguje už 18 rokov a má približne 30 zamestnancov. Sídlime v Novom Meste nad Váhom. 

Tam sa nachádza centrála, výroba, sklady aj komplet administratíva. Momentálne pôsobíme okrem SR aj v ČR, ale primárne sa venujeme Slovenskej republike. Keďže trhy sa neustále menia a taktiež aj požiadavky zákazníkov, neustále sa snažíme analyzovať a zisťovať, o čo majú záujem. Určite máme vízie aj ohľadom ďalších trhov.

 

Vedeli by ste prezradiť nejaký pomer SR vs. ČR – celkovo B2B aj B2C či skôr online vs. offline predaj?

Čo sa týka Česka vs. Slovenska, tak určite do veľkej miery prevažuje predaj na Slovensku, čo je spôsobené aj dlhodobou tradíciou značky. Ak by som mala porovnať online a offline, tak v B2C vedie online a v B2B offline. Ale ide to ruka v ruke, pretože zákazník sa niečo dočíta na eshope a nakoniec nakúpi v lekárni alebo fitness centre. Pre nás je podstatná sila a meno značky a to, aby sa zákazník dostal čo najľahšie k našim produktom.

Veľký a významný predajca našich produktov je určite DM-drogerie. Tento partner hrá u nás významnú rolu a sme radi, že ide o dlhodobú spoluprácu s obojstrannou spokojnosťou.

 

 

Ako by ste zhrnuli svoje postavenie v rámci konkurencie?

Ideme troška iným smerom. Zákazníci vnímajú to, že naše produkty majú čisté a prírodné zloženie. V tom vynikáme. Produkty sú vyvíjané priamo v Novom Meste, a preto vieme kombinovať suroviny podľa preferencií zákazníka. V tom je naša pridaná hodnota.

Aktuálne sa viac zameriavame na produkty, ktoré súvisia so zdravím zákazníka. Športová výživa je jedna oblasť, ale športovci majú problémy aj zdravotné. Keď máte raz problém so žalúdkom, nikdy nepodáte dokonalý športový výkon. Preto sme sa začali orientovať aj na problémy s trávením, imunitou, spánkom a podobne. Takto cielime na širokú verejnosť, nielen na športovcov.

Toto nás odlišuje od konkurencie všeobecne. V poslednej dobe už neriešime športový výkon, ale najmä zdravie športovca či bežných ľudí. Ale myslím, že na Slovensku je zdravé konkurenčné prostredie. Každý hráč má svoju cieľovú skupinu, na ktorú je zameraný. 

 

 

Plánujete aktivity na rozširovanie e-shopu?

Celkovo sa snažíme orientovať na online marketingové aktivity. Napríklad sme troška eliminovali propagáciu v printových médiách, a momentálne robíme PR články najmä na rôznych webových portáloch. Určite by sme sa chceli zamerať aj na influencerov a celkovo sociálne siete. 

 

Ako korona zmenila nákupy zákazníkov?

V podstate sme mali šťastie v nešťastí. Riešime aj problémy s imunitou a nám sa práve v marci zvýšil predaj týchto produktov. 

Aktuálne pociťujeme posun sezóny približne o mesiac. Zvyčajne vrcholí sezóna v máji. Tento rok je to posunuté.

Bežci a cyklisti trénovali takmer bez zmeny aj počas korony, ale napríklad oblasť bodybuildingu oslabla tým, že fitness centrá boli zatvorené. Takže tento rok teda sezóna začína skôr od júla.

 

 

Načrtli ste sezónnosť. Ako vnímate celý rok z pohľadu sezónnosti?

Produkty máme rozdelené podľa sezóny. Máme 2 hlavné sezóny. Jedna je skorá jar a druhá je jeseň.

V jeseni sú najobľúbenejšie všetky produkty na imunitu, nervy, stres a kĺby. Športovci si začínajú robiť regeneračné kúry. Opäť sa otvárajú školy, škôlky a imunita býva oslabená.

Čo sa zimy týka, zvýšený záujem o produkty vnímame najviac začiatkom roka. Na Vianoce sa kupujú darčeky, ale v januári si dávajú ľudia predsavzatia, začína sa chudnúť, začína sa chodiť do fitiek a tým pádom začínajú kupovať aj viac výživových doplnkov.

V marci a apríli začína sezóna pre športovcov, ktorí chodia na preteky a rôzne súťaže. Vtedy idú najviac produkty na podporu energie, iontové nápoje, produkty na regeneráciu.

Potom je v lete trochu oddych. Zameriavame sa hlavne na produkty na podporu trávenia, probiotiká, enzýmy. Ľudia si robia zásoby na dovolenky, napĺňajú lekárničky. 

 

 

Kedy myslíte, že by publisheri mali začať tlačiť produkty na sezónu?

Asi tak mesiac dopredu. Každý mesiac sa snažíme promovať inú skupinu produktov. Máme to rozčlenené na kategórie. Napríklad v máji vieme, že sa treba zamerať na pitný režim a anti-age. V pitnom režime sú to napríklad iontové nápoje (HypoFit). V rámci anti-age ponúkame beauty koktail (Skinbooster). Ženy sa na jar, v apríli a máji, viac starajú o svoju pleť, keďže v zime dostala zabrať. Takže vieme, čo od nás asi očakávajú zákazníci.

 

Plánujete nejaké produkty do budúcna rozširovať?

Neustále sa snažíme dopĺňať portfólio novými produktmi. Najnovšiu máme detskú radu. Detské dezerty a drink pre malých športovcov. Je to celé postavené na vitamínoch a mineráloch. Je tam fruktóza, nie cukor, či sacharóza. Rodičia nevedeli, čo dávať svojim malým športovcom, takže sme vymysleli radu, ktorá je 100% vhodná aj pre deti. Netreba, ale myslieť len na deti. Porcia je 50 gramová, takže polovicu zje dieťa a polovičku rodič. A potom si rodič dá ešte aj druhé balenie, pretože tá chuť je skvelá 😀

Stále máme v hlave nové nápady. Riešenie rôznych zdravotných problémov je to, na čo sa aktuálne zameriavame.

 

 

Je niečo také, čo sa napríklad neuchytilo? Boli ste prekvapení, že to nešlo? Alebo očakávate, že niektoré produkty ešte spia a počítate s tým, že pôjdu?

V podstate sa snažíme vždy pri vývoji nového produktu vytvoriť prostredie pre produkt na to, aby sa uchytil. Teda snažíme sa vzdelávať zákazníka. Niektoré produkty sú však dosť náročné, keďže ide o zložitejšie produkty, ktoré si zákazník musí chcieť naštudovať. 

Napadá mi však zopár produktov. Nie že by nešli, dokonca majú vysokú konkurenčnú schopnosť, ale sú ťažšie pochopiteľné pre zákazníka. Medzi takéto patrí FitChitosferín – takzvaný “lapač tukov”. Pred jedlom sa užije jedna kapsula a tá nachytá tuk z jedla na seba a z tela vylúči. Ak niekto rieši redukciu hmotnosti, je to dobrá pomoc. 

Tiež ponúkame Premium Lactoferrin. Ten prenáša železo, je teda pre ľudí, ktorí trpia nedostatkom železa, pretože sa im istým spôsobom nevie v tele viazať. Človek môže mať napríklad nábeh na anémiu. 

Rada by som spomenula ešte jednu vec. My vo veľkej miere bojujeme so zdravotnými tvrdeniami. Nemôžeme priamo používať vyjadrenie, že daný produkt pomáha napríklad pri herpese. Môžeme len tvrdiť, že podporuje imunitu, aj napriek tomu, že máme stovky recenzií od našich zákazníkov. Legislatíva nám v tomto zväzuje ruky. Našťastie v minulosti si niektoré produkty stihli urobiť meno a po nedávnej zmene v legislatíve už zostali v povedomí zákazníka. Pri nových produktoch už musíme presne vedieť čo môžeme, a čo naopak nesmieme spomenúť.

 

 

Ak by ste mali partnerom odporučiť, na čo by sa celkovo mali v propagácii zamerať, čo by to bolo?

Odporučila by som zamerať sa na vzdelávanie zákazníka. Možno aj použiť vlastnú skúsenosť. Recenzie a referencie nám veľmi dobre fungujú. Tiež sa zamerať na užšie množstvo produktov a intenzívnejšie. Nesnažiť sa pokryť úplne všetko a len okrajovo.

Ideálne si vybrať nosné produkty, o ktorých je dostupných veľa informácií, aj keď majú väčšiu konkurenciu. My máme vždy pri produkte niečo výnimočné, nejakú špeciálnu zložku, čím je produkt výnimočný. 

A čo sa týka výberu oblasti, tak by som určite šla do produktov na chudnutie. Teraz máme napríklad polievky Fit Soups – proteinovo-vlákninové, spaľovače tukov, prípadne aj kĺbové výživy. To sú veľmi obľúbené produkty pre širokú verejnosť. 

Dôležité je definovať si svoju cieľovú skupinu, na koho sa chcú zamerať.

 

 

Ak by partner od Vás chcel vybraný produkt recenzovať, bolo by možné dohodnúť sa napríklad predať mu produkt za lepšiu cenu?

Určite, pokiaľ by to partner myslel vážne a vedel by nám ponúknuť adekvátnu, úprimnú a obsiahlejšiu recenziu produktu. V takom prípade radi produkt pošleme. Budeme radi za každú spätnú väzbu. Mimochodom v každom balíku, ktorý si náš zákazník objedná, si nájde nejaký darček zdarma.

 

Akých je teda TOP 10 najobľúbenejších produktov u Vás v obchode?

 

Aký je Váš najobľúbenejší produkt z Vášho eshopu?

Jednoznačne je to SkinBooster. Ide o beauty koktail s unikátnym zložením. Obsahuje ceramidy, elastín, kyselinu hyalurónovú, kolagén, a preto pôsobí komplexne. Ideálny na ráno, výborne osvieži. Obsahuje aj pomerne dosť bielkovín, takže aj zasýti, kým sa človek dostane k raňajkám. A vôbec tam nie je cítiť typickú rybaciu chuť.

 

 

Z praktického hľadiska a zároveň cenovo dostupnejší produkt by som si vybrala Omega-3-mastné kyseliny. To sa dá užívať v podstate nonstop a potom ešte produkt AcidoFit. Je to šumivá tableta na prekyslený organizmus a zároveň na kŕče. Obsahuje extrakt zo zeleného čaju a rôzne vitamíny a minerály. Ľahko ho dám do kabelky a kedykoľvek si ho môžem dať. Perfektne pomáha pri bolestiach hlavy.

 

Ako  doposiaľ vnímate spoluprácu so sieťou? V období, kedy robíme tento článok je kampaň len krátko spustená. Teda skôr možno ako vnímate aspoň úvod do spolupráce. Prípadne, čo očakávate od spolupráce?

Čo sa týka doterajšej komunikácie a spolupráce, vnímam ju veľmi pozitívne. Pán Pavliščák, s ktorým sme riešili integráciu, bol veľmi trpezlivý. Veľmi oceňujem jeho prístup. Všetko, čo sa týka nastavenia a vysvetlenia, nebol problém.

Určite očakávame nové objednávky a hlavne nových zákazníkov. Tiež by sme radi zvýšili povedomie o našej značke.

 

Čo by ste chceli odkázať publisherom?

Asi by som len zhrnula, čo som už spomenula.  Nech sa zamerajú na užšie portfólio produktov. Prípadne, ak by mali nejaké otázky ohľadom produktov, otázky odborného charakteru, sme k dispozícii. Máme k dispozícii aj výživových poradcov. Aj na webe máme veľmi veľa informácií. 

Ak by sa nás rozhodli promovať a rozhodli by sa nás prezentovať aj naďalej, budeme sa tomu veľmi tešiť.

Veľmi pekne ďakujeme za skvelý rozhovor. Dúfam, že sa Vám bude naďalej dariť a aj my k tomu prispejeme. 🙂 

 

Petronela Pivarčiová
Petronela Pivarčiová

Country Manager Slovakia

Ďalšie články, ktoré by ťa mohli zaujímať

Akých inzerentov u nás nájdete?