Ako vstúpiť na nový trh s affiliate projektom?

Ako vstúpiť na nový trh s affiliate projektom?

 

Affiliate marketing v Maďarsku ešte stále nepatrí medzi tie najpopulárnejšie marketingové prostriedky, ale svoju legitimitu dokazuje tým, že maďarské kampane dosahujú stále lepšie a lepšie výsledky. Náš maďarský partner, Zsolt Hegedűs prevádzkuje affiliate katalógy – a to nielen v Maďarsku. Opýtali sme sa ho, ako vníma situáciu affiliate marketingu na maďarskom trhu. Zsolt sa s nami podelil aj o svoje skúsenosti ohľadom toho, na čo sa treba sústrediť, ak plánujeme rozbehnúť affiliate projekt v zahraničí. Prečítajte si náš rozhovor s ním!

Odkedy sa zaoberáš affiliate projektmi a prečo si sa rozhodol, že ideš do toho?
Na takej vážnejšej úrovni som sa začal zaoberať affiliatom pred dvoma rokmi. Prevádzkovali sme hlavne webstránky s vyhľadávačom produktov a nakoľko sme už nenašli žiadny iný spôsob na zvýšenie našich príjmov, dali sme šancu affiliate marketingu. A podarilo sa. Vyšlo to!

Na ktorých trhoch máš aktívny projekt a podľa čoho si zvolil práve tieto trhy?
Začali sme na maďarskom trhu, po ňom nasledoval rumunský trh. Zvolili sme ho podľa toho, že ide o oveľa väčší trh z pohľadu obyvateľstva, ale kúpna sila sa podobá kúpnej sile Maďarska. Tiež bolo pre nás dôležité aj to, koľko je na trhu affiliate sietí a inzerentov: v Rumunsku je desaťkrát viac ako v Maďarsku.

Po úspešnom spustení projektu sme expandovali do ďalších susedských krajín: na Slovensko a do Česka. Na začiatku sme si mysleli, že bude pre nás na Slovensku príliš malý trh, lenže doména bola celkom lacná, tak sme na tom začali pracovať. Boli sme naozaj prekvapení veľkosťou kúpnej sily a rozvinutosťou affiliate na slovenskom trhu. V súčasnosti je Slovensko dokonca jednou z najvýkonnejších krajín.

Keď vstúpite na nový trh, zaoberáte sa aj linkbuildingom?
Na začiatku používame vlastné portfólio, plus niekoľko maďarských stránok, kde umiestňujeme aj niekoľko odkazov pomocou ktorých prebieha presmerovanie z maďarských stránok na slovenské stránky. Potom dostaneme niekoľko prirodzených odkazov (natural links), až potom oslovíme miestne SEO agentúry. Neriešime všetko sami, spolupracujeme s agentúrami.

Keď vstúpite do novej krajiny, definujete budget a aj to, koľko ste ochotní investovať do projektu?
Skôr sa o to pokúsime. Najskôr do projektu investujeme menej, investíciu navyšujeme v prípade, keď sa projekt rozbehne. Ak prinesie aspoň dvoj- alebo trojnásobok počiatočnej investície, tak sa rozhodneme investovať ďalšie prostriedky. Ak neprinesie vhodný príjem, projekt vypneme.

Príjmy z rôznych krajín sú priamo úmerné veľkosti danej krajiny? Ako sa tento pomer vyvíja podľa teba?
Podľa mňa nie sú priamoúmerné. Závisí to hlavne od počtu transakcií, hodnoty košíka a kúpnej sily. Necítime, žeby bol príjem priamoúmerný veľkosti krajiny kvôli tomu, že rumunský trh je dvakrát väčší, ako maďarský. V Rumunsku záleží aj na tom, že tam je oveľa viac affiliate projektov ako v Maďarsku a tiež je tam affiliate viac rozbehnutý. Ak by bolo na maďarskom trhu toľko projektov, mohol by byť možno väčším trhom, ale toto je iba hypotéza.

Ak porovnáme Rumunsko a Česko: kde je väčšia kúpna sila?
Slovenský a český trh je silnejší o 30 – 40%.

Ako by si opísal maďarskú affiliate komunitu? Aké sú tvoje skúsenosti?
Affiliate komunita v Maďarsku neexistuje, ale myslím si, že je tam obrovský potenciál.

Prečo je to tak, čo si myslíš? Podľa nás je situácia v Maďarsku horšia, ako bola na Slovensku pred desiatimi rokmi.
Myslím si, že dôvodom je neznalosť témy. Nepoznajú jeho výhody. A samozrejme, neúspešné affiliate pokusy z minulosti tiež dopomohli k tejto situácii. Nakoľko v Maďarsku dlho nefunguje významná affiliate sieť, s affiliate marketingom začínali hlavne menšie e-shopy – začiatočníci. Tieto pokusy nefungovali, vlastne ani nemohli fungovať.

Ako vidíš budúcnosť affiliate marketingu v Maďarsku?
Vďaka tomu, že príjmy aj výdavky na reklamu v segmente e-commerce každoročne stúpajú a tiež vďaka väčším sieťam – a tu by som chcel vyzdvihnúť Dognet – si myslím, že sme na začiatku etapy dynamického rastu.

Čo radíš tým, ktorí sa chcú zaoberať affiliate marketingom, ale zatiaľ sa do toho ešte nepustili?
Moja rada pre tých, ktorí chcú byť v tomto smere dlhodobo úspešní je, že treba začínať v malom, sústrediť sa na kvalitný obsah a rozmýšľať hlavou inzerentov.

Ako vstúpiť na nový trh s affiliate projektom?

5 z 1



Juhász Szabó Csilla
Juhász Szabó Csilla

Affiliate Manager for Hungary

Ďalšie články, ktoré by ťa mohli zaujímať

Akých inzerentov u nás nájdete?