Možnosti trackingu pre publisherov
Čo sú to redirectové odkazy? Ako s nimi odkazovať na podstránky + bonus: advance technika pre pokročilých publisherov na vytváranie cookies pomocou redirectu cez server Dognetu.
Možnosti trackingu
Dognet umožňuje 2 formy trackingu:
- Prvý je klasicky „otagovaný“ link na eshop, kedy sa odkazuje na web inzerenta s tým, že sa cookie vytvorí po prekliku
- Druhý, „redirect“ je taký, kedy sa posiela najprv na „dognet“, čím sa vytvorí cookie a potom sa ide na web inzerenta
Publisher si môže vybrať, ktorý tracking mu viac vyhovuje. Prvá možnosť je „krajšia“ a druhá bezpečnejšia, lebo cookie sa vytvorí vždy. Popis spôsobov je uvedený v článku, nižšie. Mrzí nás to, ale nevieme technicky zisťovať, či sa dejú na strane inzerentov nejaké zmeny v reálnom čase. Preto si publisher môže vybrať aj bezpečnejšiu, „redirectovú“ cestu.
Kampane s redirectovými odkazmi
V sieti máme niekoľko kampaní, kde nebolo možné integrovať tracking pre prekliky. Kvôli tomu je potrebné pre vytvorenie cookies použiť redirect cez náš server.
Príklady kampaní s redirectovými odkazmi:
- Spartoo.sk
- Erex24.cz
- Audiolibrix.com
- Prontopůjčka.cz
Redirectový odkaz vyzerá nejak takto: https://login.dognet.sk/scripts/fc27g82d?a_aid=55d1e5e96f49d&a_bid=8f427c29
Neredirectový odkaz vyzerá takto: http://www.bohatstvo-prirody.sk/?utm_source=dgt&a_aid=55d1e5e96f49d&a_bid=3a963e3e
Rozdiel je vidno hneď na prvý pohľad. Prvý odkaz smeruje na náš server. Vytvorí sa cookies v prehliadači a následne návštevníka posunieme na stránku inzerenta. Druhý odkaz smeruje priamo na stránku inzerenta, kde náš kód vytvorí cookies záznam v prehliadači.
Úprava redirectových odkazov
Klasický textový odkaz v kampani s redirectovými odkazmi smeruje najčastejšie na hlavnú stránku inzerenta. Čo však ak chcete odkazovať na nejakú podstránku?
Príklad s kampaňou Erex24.cz (UTM tagy v URL)
URL redirectu: https://login.dognet.sk/scripts/fc27g82d?a_aid=55d1e5e96f49d&a_bid=f432abd1
Smeruje na: http://www.erex24.cz/?utm_campaign=dognet&utm_source=DOGNET
Ako upraviť odkaz aby smeroval na podstránku? Jednoducho:
- vyberieme si podstránku eshopu: http://www.erex24.cz/o-erexu24.php
- pridáme zaň UTM tagy (rovnaké, ako tie na ktoré odkazuje redirectová adresa): http://www.erex24.cz/o-erexu24.php?utm_campaign=dognet&utm_source=DOGNET
- odkaz encodneme pomocou toolu a získame: http%3A%2F%2Fwww.erex24.cz%2Fo-erexu24.php%3Futm_campaign%3Ddognet%26utm_source%3DDOGNET
- pridáme encodnutú URL ako destination URL: https://login.dognet.sk/scripts/fc27g82d?a_aid=55d1e5e96f49d&a_bid=f432abd1&desturl=http%3A%2F%2Fwww.erex24.cz%2Fo-erexu24.php%3Futm_campaign%3Ddognet%26utm_source%3DDOGNET
Príklad s kampaňou Spartoo.sk (vlastný parameter v URL)
URL redirectu: https://login.dognet.sk/scripts/fc27g82d?a_aid=55d1e5e96f49d&a_bid=8f427c29
Smeruje na: https://www.spartoo.sk/?track_id=dognet55d1e5e96f49d (kde 55d1e5e96f49d je vaše Referral ID)
V tomto prípade inzerent Spartoo.sk vyžaduje namiesto UTM parametrov špeciálny parameter track_id. Preto treba postupovať nasledovne:
- vyberieme si podstránku eshopu: https://www.spartoo.sk/Desigual-b749.php
- pridáme zaň parameter, ktorý inzerent vyžaduje: https://www.spartoo.sk/Desigual-b749.php?track_id=dognet55d1e5e96f49d
- výsledný odkaz encodneme pomocou toolu a dostaneme: https%3A%2F%2Fwww.spartoo.sk%2FDesigual-b749.php%3Ftrack_id%3Ddognet55d1e5e96f49d
- pridáme encodnutú URL ako destination URL: https://login.dognet.sk/scripts/fc27g82d?a_aid=55d1e5e96f49d&a_bid=8f427c29&desturl=https%3A%2F%2Fwww.spartoo.sk%2FDesigual-b749.php%3Ftrack_id%3Ddognet55d1e5e96f49d
Najčastejšie chyby:
- do destination URL zabudnete pridať UTM tagy, či iné parametre
- nepoužijete redirectovú adresu z danej kampane
VŽDY nadväzujte na redirectovú adresu z danej kampane! V opačnom prípade sa vám cookies nevytvorí v správnej kampani a predaj sa vám nezapíše.
Výnimky pri redirecte
Vo vybraných kampaniach sa deeplink netvorí cez desturl parameter, ale cez data2 parameter.
Medzi tieto kampane patrí:
- Calzedonia
- e50style
- EmpikFoto
- eObuv / ePantofi / eCipo
- Orsay
- Kontakto.cz
- Intimissimi
- Modivo
- MyProtein
- Zoohit / Zooplus
Návod, ako v týchto kampaniach vytvoriť deeplink, nájdete na našej stránke na detaile kampane (stačí kliknúť na názov kampane a dostanete sa na detail).
Použitie redirectu v kampaniach s priamymi odkazmi
Redirectové adresy je možné použiť vo všetkých kampaniach. Aj v tých, kde sú priame odkazy. Ako na to?
Zoberieme si klasický textový odkaz z administrácie: https://www.andreashop.sk/?utm_source=dognet&utm_medium=link&utm_campaign=dognet-link&a_aid=55d1e5e96f49d&a_bid=0ed56982
A následne vytvoríme redirectovú adresu takto:
- základ redirectu je https://login.dognet.sk/scripts/fc27g82d (možné použiť aj HTTPS verziu)
- za základ pridáme publisherské ID (Referral ID): https://login.dognet.sk/scripts/fc27g82d?a_aid=55d1e5e96f49d
- z klasického textové odkazu zoberieme a_bid a pridáme na koniec: https://login.dognet.sk/scripts/fc27g82d?a_aid=55d1e5e96f49d&a_bid=0ed56982
Výsledná redirectová URL adresa https://login.dognet.sk/scripts/fc27g82d?a_aid=55d1e5e96f49d&a_bid=0ed56982 smeruje na stránku https://www.andreashop.sk/?utm_source=dognet&utm_medium=link&utm_campaign=dognet-link. Môžete si všimnúť, že tu už nie je vaše ID (parameter a_aid) ani ID bannera (parameter a_bid). Tieto parametre už nie sú potrebné.
VŽDY použite parameter a_bid z klasického textového odkazu z danej kampane, kde tvoríte redirectovú adresu!
Aj takto vytvorenú redirectovú adresu viete upraviť, aby smerovala na podstránku eshopu. Príklad: https://login.dognet.sk/scripts/fc27g82d?a_aid=55d1e5e96f49d&a_bid=0ed56982&desturl=https%3A%2F%2Fwww.andreashop.sk%2Fstarostlivost-o-telo%3Futm_source%3Ddognet%26utm_medium%3Dlink%26utm_campaign%3Ddognet-link
Výhody redirectu
Prečo použiť redirect, keď môžete použiť priamy odkaz? Pre istotu. Resp. ak si chcete byť úplne istý, že sa pri prekliku vytvorí cookies.
Párkrát sa stalo, že inzerent prešiel z HTTP na HTTPS a redirect mal nastavený tak, že sa stratili parametre v URL. Tým pádom náš trackovací kód na stránke inzerenta nezachytil ID publishera a nevytvoril cookies. To je len jeden z príkladov, prečo je lepšie použiť redirectový odkaz. Použitím redirectu sa cookie vytvorí vždy, teda ešte pred prechodom na web inzerenta.
Nevýhody redirectu
Redirectová adresa je „škaredá“. Technicky zdatnejší používatelia počítača sa pozerajú, kam odkaz smeruje, predtým ako naň kliknú. Takáto adresa by ich mohla odradiť.
Tvorenie redirectových adries je ďaleko náročnejšie pre publishera, ako tvorenie priamych odkazov. Preto túto techniku odporúčame len pokročilým publisherom.