10 fakt dobrých tipov pre XML affiliate projekty

10 fakt dobrých tipov pre XML affiliate projekty

Chceme čo najviac podporiť obsahových publisherov. Takými sú aj „XML katalógisti“ 🙂 Tak som spísal pár pointov, na ktoré by mali myslieť všetci, čo chcú XML projekty riešiť poriadne.

Niektoré veci viete, niektoré nie. Možno vás inšpirujú. Áno, sú to technicky ťažké veci. Na WordPress sa to „len tak“ nerozbehá 🙂

1. Iba obsah z XML nestačí

Zabudnite na to, že proste naimportujete XML feed a je to. Takto to spravili už desiatky ľudí pred vami. Musíte pridať špecifický, nový obsah. Toto ale myslím vie každý z vás 🙂

Pridajte popisy a obrázky k jednotlivým kategóriam produktov. U najlepších produktoch sa pohrajte s popisom a dajte do toho všetko.

2. Filter produktov a URLky ako kľúčová vec

Na toto veľa z vás zabúda. Proste filter nie je len pre návštevníka, ale aj pre organické vyhľadávanie. Tým, že budete mať fakt dobre spravené stránkovanie, tvorbu URL a meta tagov, získate extrémny potenciál v long-tail vyhľadávaní a veľké množstvo cielených podstránok. Tie sa vytvoria samé – z filtra a jeho kombinácií. A nezabudnite na kvalitnú site-mapu.

Napríklad:

URL: https://www.xmlprojekt.sk/panske-tenisky/adidas-duramo/modre/50_100/nizke/
Title: Modré nízke pánske tenisky Adidas Duramo v cene od 50 do 100 €
Desc: Katalóg zameraný na modré nízke pánske tenisky Adidas Duramo v cene od 50 do 100 € iba od XMLprojekt.sk

Toto sú strojové, filtrom vytvorené podstránky. Nemusia byť gramaticky 100% ale dajú východisko ako Google robotu, tak návštevníkovi z organiku. Vidíte to? 🙂

3. Analýza kľúčových slov

Aby ste vedeli, na čo a aké podstránky sa máte zamerať, potrebujeme analýzu kľúčových slov. A to poriadnu. Musíte si uvedomiť, že pri XML katalógoch ste platený provízne. To, že sa kľúčové slovo „balerínky“ hľadá 1000x mesačne neznamená, že vám to zarobí viac, ako slovo „balerínky ružové 35“, čo sa hľadá 100x. Práve naopak. Čim je long-tail dlhší, tým je cielenejší, spravidla menej konkurenčný a lepšie konvertuje.

Treba si preto vybrať skupinu slov, ktoré:

  1. majú nízku konkurenciu,
  2. relatívne vysoké počty hľadaní,
  3. sú tak špecifické, že budú dobre konvertovať.

Fakt, analýza KW je kľúčová. Bez nej budete strieľať naslepo.

4. Landing pages v rámci filtra a nový obsah

Nový obsah nemyslím ako prepisovanie popiskov produktov. Podľa analýzy kľúčových slov budete presne vedieť, kde treba doplniť „niečo viac“. Budete vedieť, že sa nechcete zamerať na KW „adidas superstar“ ale na „adidas superstar biele 45“. Pri druhej variante je síce menej vyhľadávaní, ale dramaticky nižšia konkurencia  a vyššia relevancia trafficu.

Takže na miesto toho, aby ste si vytvorili landing page vo filtry „https://www.xmlprojekt.sk/panske-tenisky/adidas-superstar/“ urobíte dodatočný obsah na „https://www.xmlprojekt.sk/panske-tenisky/adidas-superstar/biele/velkost-45/“, lebo to je efektívnejšie.

Čo je „nový obsah“? Pár riadkov textu, obrázok, embednuté video. Proste toho bude viac ako vo filtri, človeku to dá viac a Google to ocení.

5. Zapnite si SEO

Toto bol pokus o vtip. 🙂 Štruktúra URL a analýza kľúčových slov vám už veľa dala. Nezabúdajte podporiť landing pages medzi sebou backlinkami. Keď budete písať o „adidas Superstar biele“ tak nezabudnite odkázať z textu aj na „adidas superstar cierne“. Ako?

„Biele Superstáry sú veľmi efektné, no ľahko sa zašpinia. Ak ste aj vy taký typ, ktorý prejde 2 metre a je hneď zafúľaný, skúste radšej <čiernu verziu>.“

Nie je to jadrová fyzika 🙂

6. Mailing ako zabudnutá vec, na ktorej stratíte milióny

Vlastne pre tento bod som celý článok začal písať. Všetci robíte katalógy, kde máte traffic, ale NErobíte s mailingom. Chcete počuť tajomstvo? Najväčšie projekty ako napríklad Polyvore.com zarábajú hlavne na mailingu a nie na trafficu z katalógu. A nie, mailing neznamená políčko v pätičke „prihlásiť sa do newslettera“. Tam sa prihlási len šialenec.

Ide o to, že vy ako katalóg, presne viete, čo má užívateľ rád. Či je to žena, či si pozerá topánky alebo kabelky, aká je jej obľúbená farba a akú má veľkosť nohy. To všetko viete ukladať do cookie.

A nie, vy nechcete aby sa človek „registroval“. Prečo by to mal robiť? Nikto sa nechce nikde registrovať. Vy chcete zozbierané údaje spárovať s konkrétnou osobou a jej mailom.

Vidíte to? Proste vy všetko viete, len musíte v správnom momente získať email. Ako?

  1. Pre tento eshop máme k dispozícii kupón. Chceš ho? Pošleme ti ho na email.
  2. Táto značka má často akcie. Vidím, že sa ti páči. Chceš dostávať novinky do mailu?
  3. Často si pozeráš kabelky. Chceš dostávať nové kúsky priamo do mailu? Ako často?

A tak ďalej. Nie je to „prihlásenie do newsletteru“ ani registrácia. Myslite ako cieľovka.

7. Ani jeden mail nie je rovnaký

Neviem, či o tom viete, ale každý jeden človek čo je na Facebooku, Twitteri alebo Youtube vidí kúsok (alebo úplne) iný obsah. Je to prispôsobené podľa toho, čo človek robí, pozerá a hľadá. Prečo by mal byť mail o niečom inom?

„Kobercový nálet,“ teda newsletter v klasickom vnímaní je vhodný napríklad pri affiliate sieti, kedy dávame vedieť o novinke, funkcionalite alebo podobne. Ale nie pre databázu z XML projektu. Tam máte presné dáta o všetkom a viete mail vyskladať podľa toho, čo človek pozeral a aký je.

Keď si žena pozerá najviac červené topánky, pošleme jej v maily odporúčanie na 3 červené topánky ako hlavný obsah a pár iných, ako inšpiráciu. Keď si žena pozerá najviac žlté veci, lebo ich má rada, tak jej pošleme inšpirácie žltých vecí. Samozrejme, z mailu ide človek rovno na web inzerenta, nie na katalóg.

Áno, je to hardcore. Nie, nie je na to plugin do WordPress. Bude treba využiť nejaký nástroj čo to zvládne, (aj Mailchimp by to asi dal) alebo si to robiť manuálne na back-ende. Teda príde robot, pozrie si usera a vyhodnotí čo sa mu páči. Potom poskladá email a buď ho ihneď pošle alebo ho zaradí do fronty. A cez čo to posielať? Cez API a server, napríklad Mailkit, Mailjet alebo podobne. Proste transakčné maily.

8. PPC testing

Áno, ppc-čka sú drahé. Ale viete si okamžite vyskúšať, ako konvertujú landing pages. Áno, niečo to bude stáť a na začiatku určite prerobíte. Ale časť vykompenzujú získané provízie. Cieľom je získať dáta o tom, na ktoré landing pages sa zamerať pri linkbuildingu. Teda nakúpite traffic z PPC (okamžite) a zistíte, na čo sa oplatí potom cieliť pri SEO.

A majstri v odbore určite zistia, že im tie „drahé“ ppc-čka pri niektorých landing pages vychádzajú a viac zarobia z affilu, ako spotrebovali PPC kreditu.

9. Intergalaktická analytika

Sledovať čo ako funguje je ťažké. Ale dôležité. Tu už budem veľký teoretik. IMHO vlastne ako v celom článku. Musíte sledovať, ktorý klik, ktorá pozícia, ktorý traffic presne konvertujú. Párovať si dáta z affiliate sietí. Proste to hrotiť. Nezabúdajte na to, že ak sa zameriate na mailing tak viete, že aj získanie emailu je konverzia. A možno ešte lepšia ako klasická „sale“ konverzia. A ešte viac to musíte dramatizovať ak pracujete s PPC. Lebo sa reálne môže stať viac vecí:

  1. Lacné, všeobecné slovo nemusí konvertovať vôbec.
  2. Špecifické, ale drahé KW, môže konvertovať brutálne.
  3. Ako „goal“ musíte brať konverziu a nie „preklik“ z katalógu, hoci by sa zjednodušila analytika.
  4. Ak budete sledovať ako goal „prekliky na web inzerenta“, môže vás to doviesť do slepej uličky:
    • nakúpite napríklad 100 klikov na KW „adidas superstar“ za 50€,
    • zistíte, že sa na web inzerenta prekliklo 50 ľudí,
    • „všeobecne“ viete, že máte výnos z jedného prekliku priemerne 60 centov,
    • tak usúdite, že to funguje, ale to nemusí byť pravda,
    • lebo z „adidas superstar“ môže byť 5 konverzií za 50€ a z „adidas superstar biele 45“ môže byť 50 konverzií za 50€,
    • tak budete podporovať neefektívne KW, ktoré v skutočnosti nekonvertujú.

10. Retargetingové publiká

Keď zistíte, že nejaký user hľadá drahé kabelky alebo iné reálne drahé veci, zamerajte sa na neho. Prenasledujte ho retargetingom, donúťte ho zadať email. Bojujte oňho. Lebo nejaká 15 ročná optimistka čo si pozerá funny tričká je „lacnejšia“ ako 48 ročná panička, čo nemá čo doma robiť a kliká si ARMANI kabelky nejakým zázrakom práve u vás.

To je všetko čo som vám chcel povedať 🙂 Teším sa na vaše projekty používajúce naše kampane 🙂

10 fakt dobrých tipov pre XML affiliate projekty

5 z 11



Štefan Polgári
Štefan Polgári

V online marketingu sa pohybuje už viac ako 10 rokov. Spoluzaložil affiliate sieť DOGNET a affiliate marketingu sa venuje na profesionálnej úrovni. Spoločne s kolegami sa snažia tento odbor na Slovensku pozdvihnúť a zapojiť čo najviac publisherov.

  • Petr Galik

    Skvělý článek, Dognet do toho šlape 🙂 Chci se zeptat na strojové vytváření podstránek v bodě 2. Co k tomu používáte ? Díky

    • polgari

      no, na to musi byt prisposobeny cely system 🙂

  • Petr Jurča

    Jo, takhle by to mělo být! Já ještě dělám na základě KW a uživatelského testování návrh UX a funkcí, které mají pro návštěvníka přidanou hodnotu – důvod proč web používat (Honza Kvasnička a Honza Řezáč to tom skvěle přednáší). Pak ještě nadefinuji hypotézy, jak tyhle přidané hodnoty a UX ověřit. A pak měřit, testovat, dívat se jak lidé web používají a pak upravovat a znovu ověřovat.
    Plus k webu zkoušet co nejvíce dostupných placených zdrojů traficu a hledat ty co se vyplácí.

Ďalšie články, ktoré by ťa mohli zaujímať

Akých inzerentov u nás nájdete?