Ako správne nastaviť provízie
Tento článok je venovaný hlavne potencionálnym inzerentom, ktorí plánujú spustiť affiliate kampaň – či už v sieti alebo samostatne. Základ je, že inzerent platí len za akciu, teda predaj, vyplnenie formulára, prihlásenie sa do newslettera a pod.
Neskúšajte vodu
Toto hovorím stále a aj preto to píšem hneď na úvod. V affiliate kampani, a hlavne na Slovensku, nie je priestor na to skúsiť niečo “nadhodiť” a čakať. “Dáme 10%, skúsime. Ak to nepôjde, vieme ísť aj na 30%”. To je najhorší scenár, aký môže nastať. Viem, že obchodné srdiečko núti “skúšať”, tlačiť ceny dole. Ale pri affiliate kampani to tak proste nefunguje. Ak sa niečo skúsi nadhodiť, publisheri to vyskúšajú a ak im to obchodne nebude sedieť, nikdy sa ku kampani nevrátia.
Pozrite si video, ktoré sme pre vás pripravili
Nie je to ako PPC kampane
Pri PPC kampani cez AdWords alebo eTarget viete nastaviť cenu za klik a čakať. Ak to nejde, jedným klikom to zmeníte. Áno, to je fajn, ale tu stále platíte za klik a pracujete s automatickým systémom – strojom, ktorému je jedno, čo sa deje. On uprednostňuje a zobrazuje to, čo sa mu hodí. Robí miliardy výpočtov za sekundu a vyhodnocuje.
Pri affiliate kampani robíte s ľudmi, s publishermi. Nie sú stroj, ktorý ihneď reaguje. A hlavne, platíte províziu za akcie, nie za klik. Preto im je potrebné nastaviť adekvátnu províziu hneď v úvode kampane. Tu nie je možnosť to proste zmeniť a začne to fungovať. Zmeniť hneď sa to dá, ale ak publishera kampaň sklamala, nikdy sa k nej nevráti.
Hlavná je dôvera
Ako som už spomenul vyššie, pri affiliate kampani robíte s publishermi, nie so systémom. Ak ich raz kampaň sklame, je ťažké ich podnietiť vyskúšať to znova. Je to ako pri nákupe v e-shope. Ak ste raz boli nespokojní, už sa tam nevrátite, lebo prejdete ku konkurencii.
Pridaná hodnota
Affiliate kampane prinášajú niekoľko výhod, na ktoré sa často zabúda:
- Hlavná výhoda je, samozrejme, platba len za akciu.
- Cookies sú nastavené štandardne na 30 dní. Teda ak niekto nakúpi po 30 dňoch od návštevy z affiliate kampane, tak už mu z akcie provízia neprislúcha.
- Bannery, PR články … všetko dostávate ZADARMO a provízia sa platí až pri akcii. Teda budovanie povedomia o značke, promo a všetko ostatné je na pleciach publisherov. Inzerent neriskuje nič.
- Hlavný je novozískaný zákazník. Toho môžete oslovovať a spracovávať aj dlho po tom, čo prvýkrát nakúpil. Môžete mať z neho 3,4,10 akcií navyše bez nároku na províziu pre hocikoho.
- Provízia sa platí len z reálneho biznisu. Z vrátených či neprebratých predajov sa absolútne nič neplatí.
Ako to teda nastaviť správne?
- Určte si, koľko viete reálne dať ako hraničnú províziu za akciu.
- Zohľadnite, koľko % ľudí urobí akciu znova.
- Spočítajte si, koľko musíte vynaložiť na získanie akcie cez iné presne merateľné zdroje (PPC, CPM kampane, social a pod.).
- Nezabudnite na čas, ktorý musíte iným kampaniam venovať.
Ja stále odporúčam dať z prvého nákupu 100% z toho, čo inzerent získa. Prečo? No lebo získa nového zákazníka presne s nulovým nákladom. Ďalšie zisky zo zákazníka sú už len pre inzerenta.
V zahraničí majú e-shopy prepracované tak, že často dajú dokonca viac ako 100% zisku. Uvedomujú si silu nového zákazníka a vedia, že nakúpi ešte ďalších x-krát.
Záverom
Províziu za akciu si dobre premyslite, zvážte všetko, čo získate spustením affiliate programu. Hlavne neskúšajte vodu.