ROZHOVOR: Depi o netradičných formách affiliate marketingu

ROZHOVOR: Depi o netradičných formách affiliate marketingu

Dnes tu máme rozhovor s človekom, čo nerobí pôžičky, nábytok a ani módu. Robí svetový affiliate aj cez pop up okná na mobiloch. Čo robí, aké sú trendy a čo bol jeho najväčší fail?
Pre milovníkov .mp3, nech sa páči aj audiozáznam. Dnes som tu s Erikom Gyepesom, ktorý pochádza z Nitry a robí affiliate marketing (veľa z vás ho už pozná). Opäť budeme hrať Xbox, rozprávať sa o affile, o trafficu, o všeličom. Určite sa niečo dozviete. Zase hráme Carbon, Sajfa okopčený!   Začnime tým, ako si sa dostal k affiliate marketingu alebo k online marketingu vo všeobecnosti. Ja som začínal s webmi, pár rokov dozadu som robil wordpressové šablóny, ale aj MFA-čka a podobné záležitosti… (k Xboxu:) Ja som ten hore alebo dole?   Ty si dole, ale ideš v opačnom smere! Dáme si to ešte raz, aby to bolo fér. Čiže robil som MFA-čka, ale to potom Google so zvieratkami postupne zakázal, takže celé to vykapalo. Hľadal som potom ďalšie možnosti a postupne som sa dostal k affiliate markeingu.   A začal si na Slovensku? Lebo ty už päť rokov bývaš v Thajsku… Začínal som s Dognetom, s Tebou, tie prvé pokusy boli tu. Potom som študoval zahraničie a knowledge, ktorý som získal, som sa pokúsil uplatniť tu na Slovensku. Vtedy to tu bolo ešte neznáme, tak som mal výhodu.   Na čom pracuješ aktuálne? Čomu sa venuješ? Dá sa povedať, že teraz som mobile performance marketér, čiže robím výkonnostný marketing. A pracujem hlavne s mobilným trafficom.   Iní publisheri, ktorých poznám, pracujú s organickým trafficom z Google, robia content a podobne. Ale ty si ten, čo si traffic platí. Aké sú podľa teba najefektívnejšie zdroje plateného trafficu? Najefektívnejší v dnešnej dobe je určite Facebook, pretože sa s ním dá veľmi dobre pracovať. Máš tam množstvo targetingu, vieš si tých ľudí označkovať, opixelovať. Facebook ti vie nájsť podobný audience na základe tvojich targetingov. Ale ja osobne pracujem s nekvalitným trafficom, ktorý veľké brandy nemajú veľmi v láske, lebo ho nevedia využiť. Napríklad pop-upový traffic, ten má tú výhodu, že je veľmi lacný, ale tým pádom, že je to pop-up, niečo, čo človeku vyskočí, je to nevyžiadané, tak kvalita je nižšia a treba to viac optimalizovať, viac sa s tým hrať. To je broad targeting, nemáš tam targeting ako na Facebooku. V podstate nevieš, odkiaľ ti to ide, musíš sa s tým hrať.   Ako by sme si mali predstaviť mobilný traffic? Čo je to konkrétne? To sú v podstate pop-upy. Na mobile to vyzerá tak, že sa ti otvorí nový tab. Nový tab je vlastne jedna návšteva. Kupuje sa to na báze CPM, čiže tisíc zobrazení.   Čiže browsuješ, browsuješ, prídeš na nejaký web a na tabe sa ti zobrazí niečo ďalšie. Dajme tomu. Popu-upy bežia hlavne na filmových alebo torrentových stránkach, dosť veľká časť je adult traffic, pretože na takýchto typoch stránok sa pop-up traffic uživí.   Ja inak som skúšal pop-upový traffic v rámci normálneho desktopového trafficu, ale ďaleko som nedošiel, pretože je to ťažké nastaviť. Musíš to vedieť merať. Musíš mať tie správne nástroje, správny knowledge, aby si to vedel vyhodnocovať. Tam je ten objem veľmi veľký. Pop-upy vyskakujú, takže za krátky čas sa dajú urobiť veľké objemy… Dnes je traffic často blind. Nevieš, odkiaľ ide, z ktorej konkrétnej stránky, vidíš len nejaké ID, nejaké číslo, ktoré reprezentuje stránku. Tým si siete chránia svojich publisherov. Ty to potom musíš vyoptimalizovať, vychytať tie, ktoré strácajú, ktoré sú v mínuse. Potom sa môžeš sústrediť na tie, ktoré ti zarábajú. Na základe toho si nastavíš bidding.   Čiže ty máš nejakú hypertabuľku, ktorá má 5000 zdrojov, a vidíš, že z jedného prišlo 10 000 pop-upov, z druhého 20 000, z jedného máš tri konverzie, z druhého 200 konverzií… Presne tak. Tým pádom si vieš zadefinovať, koľko platíš za traffic. Presne vieš, z ktorého zdroja ti koľko prišlo. Samozrejme, existuje aj efekt clickloss, kvôli ktorému to nevieš presne spočítať. Veľa trafficu sa ti stratí pri redirectoch. A pop-upy sú také, že človek ich hneď zatvorí, ešte predtým, ako sa zatrafficujú. Treba rátať, že 20-30 percent je traffic, ktorý sa ti nikdy neukáže v nástroji.   Ty si mi vravel, že si sa na začiatku veľa učil . Aké boli tvoje zdroje, odkiaľ si čerpal ten knowledge? Čítal som zahraničné blogy, kde sa postupne začali spomínať aj platené možnosti. Natrafil som na privátne fórum, ktoré sa volá StackThatMoney. Je síce platené, ale povedal som si, že to za tých 100 dolárov za mesiac skúsim. Nainštaloval som si Evernote s tým, že všetko si poťahám a prečítam. Potom som zistil, že sú tam dosť zaujímavé veci, dosť kvalitný content, spoznal som tamojšiu komunitu, začal som skúšať. V súčasnosti pôsobím na tom fóre ako junior moderátor. To bolo taká cesta, ktorú aj odporúčam inému, ak chce skúsiť zahraničný traffic a affil.   Keď ťa sledujem na Facebooku (však sme dlhodobí priatelia), ty často riešiš aj veci s Japoncami, Malajzinčanmi, so všelikým… Aké trendy pozoruješ v rámci tohto tvojho sveta? Keď sa napríklad pohybuješ na tých konferenciách? Affil má celkovo veľmi široký záber. Ale dosť veľký trend je ecommerce cez spomínaný Facebook. Prechádza na to dosť veľa ľudí, ktorí dovtedy robili affil, napríklad pop-upy. Ale to je len jeden trend, hajp, čo teraz ide, ťažko povedať, či to…. (k xBoxu:) Vyhral som?   Nie, prehral si, ale už som mal menší náskok… Takže teraz je ten trend, že sa dostal do popredia retail ako taký? Predaj? Ono sa to robí na spôsob dropshippingu. Nájdeš si nejaký produkt, napríklad na AliExpresse, a potom to preposielaš. Ale má to aj svoje nevýhody. Je to z Číny, takže to trvá niekoľko týždňov. Ľudia nie sú zvyknutí čakať tak dlho, z klasických e-shopov majú zásielku o pár dní. Navyše, tie produkty sú často nekvalitné.   Takže na Facebooku propaguješ veci, ktoré sa dajú kúpiť na čínskom e-shope? Je taká komunita ľudí, čo sú ako keby fanatici, resp. sústreďujú sa okolo niečoho… Napríklad vyjde nejaký film a oni vyrobia merchandise. Tam však môže byť problém s copyrightom, keďže sú to čínske napodobneniny.   Čiže vytypuješ si nejakú vec, napríklad vyjde Star Wars… Napríklad. A spravíš nejaké náramky, bižutérie, hocičo.   A ty potom naháňaš traffic ľudí, aby ti nakupovali náramky. A nakoniec im to aj tak pôjde z Číny. Hej. Je to trend rok a pol, možno dva. Samozrejme, stále funguje aj to, čo fungovalo predtým. Ale vždy je nejaká masa, kotrá sa presúva tam, kde je to práve trendové.   Ty si inak riešil viacero trhov. Aké trhy robíš aktuálne? Počkaj, pozriem sa na mobil… Napríklad Taliansko, to celkom ide. Alebo Pakistan, ten veľmi nejde. Tí prví sú v podstate globálny zásah.   Čo je to za appku? Ako sa to volá? To, čo som teraz pozeral, sa volá Voluum, ale je ich niekoľko. Vidíš tam real-timeovo všetko: konverzie, koľko čo stálo, koľko si zarobil, všetko. Klik rozbije na drobné detaily.   Čiže je to niečo ako Analytics. Áno, ale toto je špeciálne. Lebo tie konverzie ti prídu real-timeovo. Prídu ti tzv. Postbacky, hneď vidíš, či konverzia bola, alebo nebola, nečakáš na nejaké manuálne schvaľovanie. A čo sa týka trhov, otvárajú sa aj nové. Severná Afrika sa teraz otvára – Tunisko. Egypt. Dosť horúci je aj Blízky východ, arabské krajiny. Napríklad teraz v decembri som našiel Irán. Možno by si nepovedal, že tam nejaký affil je, ale globálne sa dá všetko.   #iranaffil hashtag na Twittri. To som robil aj v Thajsku, keďže tam som poznal ten trh. A je to dosť veľká krajina. V zahraničí máš tú výhodu, že si môžeš vytypovať veľké geo, ktoré je menej konkurenčné. Potom si to tam môžeš obsadiť.   Čiže ty máš nejakú zaužívanú landing page, ktorú riešiš cez pop-upy, hlavne cez mobily. Akým spôsobom sa potom adaptuješ na jednotlivé trhy? Je zložité prejsť na iný trh? Ono už keď robíš nejakú vertikálu, nejaký niche, máš tú landing page a vieš, čo funguje, je veľmi pravdepodobné, že to isté bude s nejakými malými zmenami fungovať aj v iných krajinách. Takže ono sa to len zoberie, preloží sa to – sú na to prekladatelia alebo rôzne služby – a potom sa to spustí. A robia sa aj tzv. split testy, čiže viac verzií landing pageov. Nedá sa totiž presne vedieť, čo bude na trhu fungovať, musí sa to testovať. Aj v nástroji, čo som pozeral, vidíš, akú návratnosť na konkrétna landing page.   A takto pôsobí viacero ľudí? Je veľa ľudí, čo robia v affile raz v Iráne, raz v Egypte? Aký je rozdiel medzi komunitou na Slovensku, v Česku a v zahraničí? Tá komunita je dosť veľká. Združuje sa najmä okolo toho fóra, ktoré som spomínal, lebo je jedno z najkvalitnejších. Samozrejme, je veľa zdrojov, no treba vedieť rozlišovať bullshit a rôznych guruov. Ja stretávam ľudí aj osobne, chodím na konferencie v zahraničí. Naposledy som bol v decembri v Bangkoku, tam bolo predaných asi 2000 lístkov, všetko to boli affiláci, publisheri. A oni sú v podstate odkiaľkoľvek. Napríklad Ázia je veľmi silná – Singapur, Bangkok. Európa je tiež celkom silná, veľa affilákov je aj zo Slovenska alebo z Čiech, len robia globálne. Komunita je veľká a celkom otvorená, ľudia si zdieľajú medzi sebou informácie, hlavne na akciách, keď sa stretnú osobne. Ten trh je taký veľký, že keď ti doň niekto skočí, ani si to nevšimneš.   Na Slovensku alebo v Česku je ten problém, že nikto nechce nikomu nič povedať. V zahraničí máš dokonca aj nástroje určené k špionáži, aby si videl, čo iní robia, aké landing page alebo kampane spúšťajú. Je veľmi jednoduché niečo ukradnúť, stiahnuť si to a upraviť. Napriek tomu je ten koláč dosť veľký, môžeš si z neho odkrojiť.   A myslíš si, že landing pages majú zmysel aj na Slovensku? Ja som robil tieto typy mobilných kampaní aj na Slovensku a poznám aj ďalších ľudí, ktorí to tu robili. Neboli to síce Slováci, ale boli to horúce kampane a oni robili Slovensko.   Viackrát si použil výraz „horúca kampaň“, existuje aj také označenie, že „hot“? Robia sa rôzne rebríčky kampaní, ktoré sú „top“. Aj od manažérov máš tipy, aj sám si vieš niečo nájsť. Robíš si kvázi vlastnú špionáž, sleduješ, čo ti vyskakuje. Lebo každá kampaň, každý offer ti nejak inak performuje, tie výsledky sú rozdielne, treba veľa testovať. Aj keď sú podobné navonok, backend môže byť úplne iný. A stáva sa aj také, že advertiseri alebo networky ťa ošklbávajú. Nejaké percentá konverzií si nechávajú pre seba. Sú aj takéto praktiky, ale už sa to lepší.   To som si všimol aj ja, že v zahraničí fičí ten offer, fungujúci napríklad tri týždne. Čo sa týka nášho affilu, my ho aj k inzerentom smerujeme s tým, že je to dlhodobá vec. Nie že to bude fungovať týždeň a potom sa to vypne. Ale vzhľadom na agilitu trafficu, ktorý robíš ty, tie offery majú zmysel. Nie ako v tom type trafficu, ktorý je väčšinou u nás, tu by nestihli ani zareagovať. Tým pádom, že to nie je SEO tj. organika, vieš veľmi rýchlo reagovať, vieš si to sám spustiť v priebehu niekoľkých hodín, maximálne dní. Vieš z toho hneď ťažiť. Keď robíš global a vyjde nejaký offer, vieš rýchlo prejsť na ďalšiu krajinu. A sú tam, ako hovoríš ty, väčšie objemy, väčšie trhy. Keď máš viac trhov, switchuješ medzi nimi. Ak ti odíde jedno GEO, ideš na ďalšie. Potom sa ti možno o pár mesiacov vráti to prvé, keďže trh sa upokojí, regulácia sa…   Zruší. Áno, aj to sa deje, že prídu regulácie a potom to celé vykape.   Ja to poznám s pôžičkami. A už keď sme pri tom vykapávaní, aký bol tvoj najväčší fail? Možno to, že networking neplatil, alebo ja som musel vracať nejaké provízie. A v jednej krajine som sa dostal do Telerána, do televízie, ukazovali tam landing page s tým, že niečo bolo proti pravidlám, nepovolená propagácia.   Čiže Ty si bol v Teleráne. Landing page tam ukazovali. V rohu bola posunková reč, rozprávali o landing page, aká je pekná, ako pekne konvertuje.   A kde si spálil najviac peňazí? To je druhá otázka, ktorú kladiem každému. Asi tu som najviac spálil. Niečo som síce vracal, ale skončilo sa to viac-menej nad nulou. Alebo keď neplatili niektoré networky. Hlavne tie čínske mali problém s vyplácaním. Napríklad v mobilnom affile sa robili appky, tzv. instally, prostredníctvom ktorých si privádzal inštalácie majiteľom aplikácií. Oni si potom merajú retention, akú to má efektivitu, či si to človek nechá na mobile. A keď je veľmi nízka, nepáči sa im to. Tento konkrétny advertiser vyžadoval peniaze naspäť od networku a tým pádom si to network zobral aj od nás.   A ako sa to trackuje? Keď sa zobrazí landing page na pop-upe, potom sa preklikneš do storeu, ako sa to dá vytrackovať? Z pohľadu tej siete? Technicky to presne neviem povedať, ale oni si tam asi prenesú nejaký referral alebo pixel. V networku máš vlastný trackling link, tým pádom sa to prenesie do Appstoreu. A možno ešte pred Appstoreom je nejaký systém, ktorý to zachytí. Konverzia potom nastáva vtedy, keď si človek aplikáciu nielen stiahne, ale aj otvorí. Nie je to tak, že si ju len stiahne a má to zahrabené na ploche nejakej deviatej. Musí si si ju reálne otvoriť. Oni potom sledujú, ako ju ten človek používa, či ju neodinštaloval hneď a podobne.   V sieti sme už viackrát riešili práve to, ako by sme vedeli trackovať appky. Technologicky sa to určite dá, ale neviem ti to presne povedať, lebo ako publisher to neriešim.   Tak ďakujem, že si tu s nami bol, keďže na Slovensko chodíš asi dvakrát do roka. Zastihol si ma.   Ty si jeden z tých nomádov, ktorí fakt žijú v domčeku… Ja som skôr taký expat.   Ale ty bývaš na pláži, nie? Mám k pláži pár kilometrov, bývam v malom mestečku pri pláži. Kde je aj pláž.   Je tam aj pláž… Bežné na Slovensku… Máme tu more, ale Čierne. Sme vnútrozemská krajina. My máme zas niečo iné, čo tam nie je.   Sneh. Sneh, hory.   Tak ešte raz ďakujem a vidíme sa pri ďalšom videoblogu. Ja tiež, majte sa!                    
Štefan Polgári

V online marketingu sa pohybuje už viac ako 10 rokov. Spoluzaložil affiliate sieť DOGNET a affiliate marketingu sa venuje na profesionálnej úrovni. Spoločne s kolegami sa snažia tento odbor na Slovensku pozdvihnúť a zapojiť čo najviac publisherov.

Zarábajúci affiliate web
E-book zadarmo

Zarábajúci affiliate web

Už len jeden krok vás delí od získania e-booku, ktorý vám ukáže cestu k zarábaniu na webe formou affiliate marketingu

Ďalšie články, ktoré by ťa mohli zaujímať

Akých inzerentov u nás nájdete?