Zmenili ste kategorizáciu či názov produktu? Nastavte redirecty správne!

Zmenili ste kategorizáciu či názov produktu? Nastavte redirecty správne!

Zmena štruktúry eshopu či názvu produktu je častý jav na veľkých eshopoch. Nie je to nič zlé, ale treba k tomu pristupovať zodpovedne. Aby ste neprišli o všetok traffic z Google Search, ktorý smeruje na zaindexované adresy, je potrebné po zmene URL adries nastaviť redirecty. Častokrát sa však stretávame s tým, že pri týchto redirectoch sa neprenášajú parametre v URL (trackovacie údaje pre náš script). Toto je obrovský problém nakoľko publisheri, ktorí vytvorili článok a odkazujú na váš produkt, nezískavajú provízie keď neprenášate parametre v URL pri redirecte. Publisher nedokáže kontrolovať všetky svoje obsahové články a odkazy v nich. Je nereálne očakávať od publisherov, že okamžite zareagujú na zmenu vašich URL adries a zmenia si odkazy na svojich stránkach.   Príklad:
  • pôvodná adresa produktu: https://www.nejakyeshop.sk/539/eliptical-atlanta
  • nová adresa produktu: https://www.nejakyeshop.sk/539/elipticky-trenazer-atlanta
Problém:
  • Návštevník webu je automaticky presmerovaný z adresy https://www.nejakyeshop.sk/539/eliptical-atlanta?a_aid=123456 na https://www.nejakyeshop.sk/539/elipticky-trenazer-atlanta
  • Pri redirecte sa stratili parametre v URL a tým pádom sa nezapíše publisherovi preklik a ani prípadná provízia
 

Riešenie

Tvar redirectov má na starosti váš eshop alebo server. Vždy sa preto poraďte s vašim developerom. Najjednoduchším riešením je použiť mod_rewrite.c v .htaccess:  
<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On

RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_URI} !#
RewriteCond %{REQUEST_URI} !(.*)/$

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www\.)?moj-eshop\.sk [NC]
RewriteRule ^(.*)(moj-stary-produkt-1)(\/.*)$ https://www.moj-eshop.sk/moj-novy-produkt-1$3  [L,QSA]
RewriteRule ^(.*)(moj-stary-produkt-2)(\/.*)$ https://www.moj-eshop.sk/moj-novy-produkt-2$3  [L,QSA]

</IfModule>
  Toto presmeruje:
  • moj-eshop.sk/moj-stary-produkt-1 -> https://www.moj-eshop.sk/moj-novy-produkt-1
  • www.moj-eshop.sk/moj-stary-produkt-1 -> https://www.moj-eshop.sk/moj-novy-produkt-1
  • moj-eshop.sk/moj-stary-produkt-2 -> https://www.moj-eshop.sk/moj-novy-produkt-2
  • www.moj-eshop.sk/moj-stary-produkt-2 -> https://www.moj-eshop.sk/moj-novy-produkt-2
Podstatné je na tom to QSA na konci riadka, čo znamená „Query String Append“; teda prenesie query string (všetko za otáznikom v pôvodnej URL) do novej URLky. To L-ko znamená „Last“, čiže ak sa matchne prvý z tých dvoch RewriteRule, už nepokračuje na ďalší. Šetri to čas ak ich tam je 100+.   Ešte existuje statický spôsob presmerovania, ktorý ignoruje prípadné parametre (a teda aj query string). Tento nie je dobré používať, lebo (v príklade nižšie) explicitne odchytí len URL končiacu „/moj-stary-produkt-1„. Ak by URL končila napr. „/moj-stary-produkt-1?a_aid=12345678„, presmerovanie nenastane.
# toto je nevyhovujuce presmerovanie
Redirect 301 /moj-stary-produkt-1 https://www.moj-eshop.sk/moj-novy-produkt-1
  Väčšina eshopov ale používa presmerovanie v zdrojovom kóde. V momente presmerovania je potrebné preniesť celý query string do novej URL:
// ziskame si $newProductURL z databazy a doplnime za nu query string
$newProductURL .= !empty($_SERVER['QUERY_STRING']) ? '?' . $_SERVER['QUERY_STRING'] : NULL;
// posleme hlavicku Location s novou URL co sposobi presmerovanie browsera
header("Location: " . $newProductURL . "\n");

Hlavným cieľom je, aby sa po zmene URL prenášali affiliate parametre. Akonáhle sa zistí, že inzerent nevykonal potrebné opatrenia, je možné proti tomu zasiahnuť aj penalizáciou alebo riešením kompenzácie podľa zmluvy. Najdôležitejšie ale je, poskytnúť publisherom 100% funkčnú kampaň, čo nie je možné, ak sa po presmerovaní neprenesú parametre.
    					
Katka Novotná

Viac ako dva roky som pracovala na pozícií e-commerce marketér a zvyšovala som obraty rôznym eshopom. Niektoré z nich sa vyšplhali až na Shop Roku (ocenenie od Heureka.sk). Mám skúsenosti s PPC Adwords aj Facebook. Analytics mi je veľmi blízky. Pre reklamnú agentúru Wiktor Leo Burnett som pomáhala s UX/UI webových projektov a aplikácií pre veľkých klientov. Vo voľnom čase tvorím webové stránky založené prevažne na WordPresse.

Ďalšie články, ktoré by ťa mohli zaujímať

Akých inzerentov u nás nájdete?